JAMES BOND ASTON MARTIN DB 5
SCHAAL 1/8 van EAGLEMOSS
Jaren geleden (2011) werd een nieuw James Bond
model voorgesteld.
Het betrof het schaalmodel van de Aston Martin DB5 in de schaal 1/8, dus
redelijk groot.
Je kon dit model destijds uitsluitend bestellen via een abonnement bij Eaglemoss. Hiervoor
kreeg je dan
85 weken lang, elke week een magazine met onderdelen.
Het model zelf, de deuren, de koffer en het motordeksel waren volledig in metaal, de andere
260 onderdelen meestal in kunststof. Voor het volledige abonnement betaalde je
destijds 800 euro.
Voor de liefhebber of verzamelaar die overweegt zelf een
model in elkaar te steken (er worden namelijk nog veel pakketten aangeboden op
internet) die kan best even het bouwproces en de volledige review eerst lezen om
te weten welke problemen je kan tegenkomen. Het verslag vindt je onderaan deze
pagina na de informatie van het model.
We beginnen met de voorgeschiedenis.
Hieronder het allereerste magazine met de informatie over het model.
Ook een speciale film was er gemaakt om dit James Bond model te promoten.
De vermelde website "007DB5.com" was snel verdwenen.
Een timelaps film waarin de opbouw versneld wordt gepresenteerd.
Hoe mooi men toch iets kan presenteren.
Ook de promotie folder was veelbelovend, links een foto van een echte Aston Martin
DB5 motor, rechts een foto van de schaalmodel motor.
Mooie en prachtige details die werden overgenomen in het James Bond schaalmodel !
Hieronder presentatie foto's van het model en de vele gadgets en toebehoren.
Zoals je kan zien bij hogervermelde foto's is de detail, de
afwerking en de pasvorm prachtig.
Inschrijven, bestellen en de realiteit
Het model werd uitgebracht in Engeland in 2011 door Eaglemoss, een bekende
uitgever van diverse collecties.
Vele James Bond liefhebbers schreven zich in via de officiële website. (www.007db5.com)
Ondertussen bestaat deze website al lang niet meer.
Er werd destijds ook een officiëel Forum opgezet waar je contact kon hebben met
andere liefhebbers die zich ook hadden ingeschreven en dat was handig om elkaar te helpen bij
vragen of problemen.
Vanaf 2012 kwam het model ook beschikbaar in een beperkt aantal andere landen:
Reeds van in het begin waren er leverings problemen. Magazines met onderdelen die verkeerd werden verstuurd, zendingen die niet
toekwamen, foute handleidingen enz.
De klachten stapelden zich op en na enige tijd verdween plotseling de officiële website
(www.007db5.com) en de websites van de andere landen
verdwenen ook één voor één.
Er werd zelfs niet meer
gereageerd op e-mails en de na-service
was onbestaande vermits je enige contactpunt destijds een
website, een forum en een e-mail was.
Met klachten kon je nergens anders terecht en plots was ook het forum verdwenen. De vele verzamelaars die
zich hadden ingeschreven
bleven in het ongewisse. Met wat geluk kreeg je het volledige abonnement bij elkaar.
Velen haakten af, onvolledige paketten werden plots te koop
aangeboden.
Het is ook niet duidelijk hoeveel abonnementen er destijds werden afgesloten en
hoeveel modellen er werden uitgeleverd.
Heel dit verhaal is spijtig en doet ons denken aan hetgeen er gebeurde met de
James Bond Cars Collectie van Eaglemoss schaal 1/43.
De uitgever Eaglemoss gaf ook niet meer thuis, nochtans zijn ze gespecialiseerd
in de grootste selectie van gelicentieerde verzamelobjecten.
Nieuw abonnement, nieuwe
tijdschriften, zelfde onderdelen maar een andere website.
Op hun website alleen maar 5 sterren reviews. Kan je dit als verzamelaar nog
ernstig nemen ?
Hieronder de advertentie van het James Bond model dat op de
website van Eaglemoss in 2019 wordt geadverteerd
Ik heb gezocht naar personen die zich hadden ingeschreven voor
bovenstaand abonnement en ik heb 4 verzamelaars gevonden in Engeland.
Het nieuwe abonnement liep over 85 weken en koste 1200 euro, dat is 400 euro
meer dan bij de eerste uitgave in 2011.
Deze verzamelaars kenden ook de "Eaglemoss" eerste uitgave van 2011 waar
ze zich destijds ook voor
hadden ingeschreven met de nodige problemen.
De DB5 was sinds 2011 nog niets veranderd zeiden ze, de
laatste versie uit 2019 had wel nieuwe tijdschriften met een ander uiterlijk
maar
de handleidingen waren een kopij uit 2011 met een zéér teleurstellend resultaat.
Er zaten nog steeds veel fouten in en om ze een beetje te
begrijpen moest je ten eerste handig zijn en ze combineren met de verbeterde PDF's uit 2013.
(Deze PDF's kan je trouwens onderaan deze pagina
terugvinden)
Blijkbaar gebruikte men ook nog
steeds dezelfde onderdelen en die waren nog altijd even slecht afgewerkt als in
2011.
Hieronder een overzicht van de onderdelenlijst uit 2011 die je per magazine werd
toegestuurd:
Onderdelenlijst
Nummer 1
Radiatorgrille, Aston Martin-logo’s,
kogelvrij scherm
Nummer 2
Zitting, basis, rugleuning en achterkant
van de bestuurdersstoel, beugel bestuurdersstoel links en rechts,
roterende nummerplaat voor, voorbumper en uitschuifbare bumperrozetten
Ruitenwisser links, veren
achterophanging, ruitenwisser rechts
Extra uitgave
Nummer 86
Tailor Fit Cover + een reeks nieuwe
handleidingen - (Dit naar aanleiding van teveel
klachten)
Zoals je kan zien werden de onderdelen
nog altijd door elkaar verstuurd.
Uiteraard doet men dit bewust zodat je maar pas aan het model kan beginnen
als je alles had ontvangen en betaald.
Op deze manier wordt je eigenlijk verplicht eerst de volledige collectie te kopen want
anders is ze waardeloos en kan je er niet veel mee beginnen.
Daarom juist is het zo sarcastisch dat Eaglemoss op hun website een tevredenheids
garantie geven
met de vermelding,
"je inschrijving is risiko vrij want je kan
op elk moment annuleren
zonder verplichting".
Wie betaald er nu 1200 euro om onderweg te stoppen ???
Afgelopen zomer 2023 stopte Eaglemoss Ltd., de productieve licentiehouder met zijn activiteiten en ging onder curatele (wat neerkomt op een faillissement).
Enkele van de populaire productlijnen krijgen een nieuw leven onder een nieuw management van twee verschillende bedrijven.
De mensen die het meest getroffen werden door het faillissement van Eaglemoss waren degenen die zich
in 2021 hadden geabonneerd op het "Build the Enterprise-D"
programma. Vanaf 2021 zouden abonnees maandelijkse verzendingen van onderdelen ontvangen om een 60 cm lang Star Trek: The Next Generation USS Enterprise-D-model te bouwen, compleet met verlichting en
elektroni
Toen het bedrijf stopte bleven alle ingeschreven abonnees allemaal met onvolledige modellen achter in verschillende stadia van
voltooiing en afhankelijk van het moment waarop ze met hun abonnement begonnen, waarbij sommige zelfs voor 80% klaar waren.
Eén van die bedrijven Fanhome start met een nieuwe productie waarvoor je kan
inschrijven voor deze Star Trek USS Enterprice waarvan de eerste stukken zouden
geleverd worden Juli 2024.
Hoeveel vertrouwen kan je nog hebben.
Terug naar "The Making Of" van de Aston Martin DB5 James Bond - Scale 1/8
Mijn aandacht was getrokken omdat het een iconisch model betrof in de
uitzonderlijke schaal 1/8. De eerste uitdaging was daarom om een volledig 85 délig pakket te vinden.
Google is je vriend zegt men en het internet werd afgeschuimd om iets te vinden.
Afzonderlijke onderdelen zijn er genoeg te vinden. Prijzen schommelen tussen €
40 à € 120 p/pakket.
Dit omdat vele verzamelaars het volledige of gedeeltelijk pakket met onderdelen en magazines
te koop aanbieden, hopende op een meerwaarde en geen zin hebben om er zelf
aan te beginnen.
Zelfs aan het min. bedrag van € 40 zou je al vlug € 3400 kwijt zijn moest je
alles afzonderlijk kopen met een zoektocht van maanden, dus dat was geen optie.
Zoals al eerder vermeld kon je in 2011 een 85 délig abonnement afsluiten waarna je elke week
dan een magazine
met onderdelen mocht ontvangen, 85 weken aan een stuk.
Het model was +- 57 cm lang, weegt meer dan 8 kg en bestaat uit 260 onderdelen.
Het volledige abonnement met alle magazines en onderdelen
koste in 2011 € 800 en in 2019 € 1200.
Review van de opbouw Aston Martin DB5 James Bond model.
De aanhouder wint en na lang zoeken heb ik in 2015 een komplete set gevonden op Ebay, nieuw en kompleet met alle onderdelen,
origineel verpakt met alle magazines voor € 600.
De verkoper was iemand uit Engeland, die zich had ingeschreven in 2011 maar
het allemaal te ingewikkeld vond en nooit aan het avontuur was begonnen.
Dus € 600 was een goede prijs want voor volledige paketten wordt tot € 1500
gevraagd, losse onderdelen zijn te duur (Ebay staat er vol van) en voor een gemonteerd model
durft men tot €
6000 vragen alhoewel de prijzen anno 2022 ernstig gezakt zijn.
Door Bonhams werd op 4 december 2021 nog een model verkocht voor £ 5,992 (€ 7,122)
op de "Follow The Bond Street Sale - Important Collectors Motor Cars"
veiling. Het is zoals men zegt wat de zot ervoor wil geven.
Dag dag van vandaag 2024 vindt je modellen voor 1500 euro en minder.
Onderstaande 2 foto's zijn van het volledige onderdelen pakket met de 85
magazines.
85 delen met magazines en 260 onderdelen.
Even eraan herinneren dat in de promotie folder destijds dit model werd
voorgesteld met oog voor details
en een realistische vergelijking met foto's van de echte Aston Martin DB5.
Herinner je de foto's waar we dit artikel mee begonnen.
Vlgs. deze folder was
de detail
verbluffend en ze vergelijken links een foto de echte motor met rechts een foto van het schaalmodel.
Toegegeven, dat is een zéér realistische vergelijking.
Maar, hieronder zie je een echte foto van de motor van het schaalmodel zoals hij
uit het pakket kwam.
Deze foto kreeg ik toegestuurd van een verzamelaar uit Duitsland die
het model al in elkaar had gestoken.
Vergelijken we onderstaande foto met de foto uit de folder rechtsboven dan werd hier een loopje met de werkelijkheid genomen.
Nadat alle onderdelen waren uitgepakt werd direct duidelijk dat alles zéér slecht
was afgewerkt, zéér basic, weinig detail
en met een hoop fouten en problemen omtrent pasvorm.
De 5 metalen body onderdelen (voorstuk, dak, achterstuk, deuren, koffer, motorkap)
zijn volledig van metaal (die-cast) en waren vanuit de fabriek zilverkleurig
gespoten.
Toen we deze body onderdelen naast elkaar legden leek het erop of ze
allemaal in verschillende kleuren
zilver waren gespoten.
De vermelde kleur was "Silver Birch Metallic" maar alle metalen onderdelen hadden
verschillende zilver kleurschakeringen!
Blijkbaar hadden ze niet in hetzelfde kleurbad gezeten.
Bij de promotie foto's valt het op dat er meestal wit/zwart of grijs fotografie
gebruikt werd en dan vallen kleurverschillen natuurlijk niet op.
Kijk ook naar de pasvorm van de deuren op de foto hieronder die mooi perfect
zijn.
Van alle gemonteerde modellen die ik al heb gezien was er geen enkel matching
colors en geen enkel model met mooie pasvormen van deuren, koffer of motorklep. Onderstaande foto kreeg ik toegestuurd van een verzamelaar
en waar duidelijk het kleurverschil van de passagiersdeur zichtbaar is.
Ook
hieronder duidelijk kleurverschil en slecht passende passagiersdeur.
Bij een ander model zie je een motorkap die niet past en
een andere kleur had.
Hieronder zie je dat de motorkap openstaat,
ook de deuraansluiting past niet en raakt de body..
Een kofferdeksel dat niet past en
openstaat.
Foto stuur uit de
folder
... en de werkelijkheid
En, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een hoop problemen want geen enkel metaal onderdeel had een kleur
match of juiste pasvorm,
deuren, motorkap, kofferdeksel, dakplaat, allemaal
verschillende kleuren zilver en geen enkele kleur kwam in de buurt van de body.
Onbegrijpelijk voor zo een duur model en het werd dan ook onmiddelijk duidelijk dat
om een perfect model te verkrijgen de ganse body met
zijn metalen onderdelen opnieuw zou moeten gespoten worden.
Het monteren met al
deze kleurafwijkingen en slechte pasvorm heeft totaal geen zin en daarom was de
enige oplossing het model volledig professioneel laten herspuiten.
Voordat dit gebeurd werden eerst alle beweegbare metalen onderdelen gecontroleerd op
pasvorm en aangepast daar waar nodig.
De deuren bv. pasten niet, hingen door, raakten op diverse plaatsen en de
scharnieren hadden veel te veel speling. (Later meer hierover)
Doordat de body werd herspoten verdwenen ook de diverse decals en stickers.
Hiervoor heb ik een firma gevonden die gespecialiseerd is in Aston Martin decals
waar je ze kan bestellen. (klik
hier)
Hieronder foto's van de kale body nadat deze terug
was herspoten.
Alle metalen delen waren nu mooi in dezelfde kleur.
Dit schaalmodel 1/8 van de beroemde James Bond
DB5 heeft veel
gedetailleerde en bewegende onderdelen, daarbij ook nog
een hoop electronica zoals lichten, remlichten wanneer je het
rempedaal indrukt, klaxon, motor geluid wanneer je de sleutel omdraait, verlicht
dashbord en meters, interieur licht wanneer je de deur open doet en nog veel
meer.
Daarom dat bij elk pakket een magazine was bijgevoegd met de handleiding waarin
elke stap wordt uitgelegd, althans dat was de bedoeling.
In de praktijk stelde ik vast dat de bijgevoegde handleiding totaal waardeloos
was en eigenlijk niet te gebruiken. Over de electronica is weinig tot niets
terug te vinden in de magazines.
Ook ontdekte ik dat Eaglemoss (de uitgever) in 2013 een ‘extra’ issue – Part 86
had uitbracht met een mooie "tailored-to-fit" Aston Martin Car Cover kompleet met logo en, een complete nieuwe set met instructies! (Blijkbaar waren er zoveel klachten geweest over de oorspronkelijke handleiding
dat ze de hoes samen met vernieuwde bouwplannen uitbrachten als 'extra' issue
Part 86)
Deze nieuwe bouwplannen uit 2013 waren al even waardeloos als die van 2011.
Onderaan deze pagina vindt je de handleidingen van 2013 terug.
Vergelijk ze met een LEGO handleiding en je zal begrijpen met wat ik bedoel,
onbegrijpelijk.
Anno 2019/20 is het wel even zoeken naar zo een 'Aston Martin Hoes' want die
zijn niet
gemakkelijk meer te vinden.
Via een bevriend verzamelaar in het buitenland kon ik er
ééntje kopen dat werd aangeboden in Nieuw-Zeeland.
De start
Het eerste onderdeel pakket met Magazine was 01, het kogelschild, de grill en 2
Aston Martin emblemen.
Daar kan je natuurlijk niets mee beginnen, dus we volgen de handleiding en die
begint met het monteren van de chauffeur stoel. Ik heb deze stap voorlopig overgeslagen en ben direct naar fase 2 gegaan, de motor.
Al vlug was duidelijk dat de onderdelen van de motor zeer slecht waren afgewerkt
met weinig oog voor detail. Uiteraard kan je gewoon de handleiding volgen en
alles basic in elkaar steken maar, dat doen we dus niet.
De belangrijkste zaken zoals starter motor, alternator, distributor
e.a. waren zeer basic en vragen toch handmatige aanpassingen. De carburateurs
lijken ook te smal en zo waren er nog wel een aantal zaken die niet klopten aan
de motor.
Diverse zaken hadden zelfs niet de vorm zoals bij de werkelijke onderdelen.
Hier zijn dus belangrijke aanpassingen nodig alvorens we kunnen starten.
Hoe bedriegelijk kan een foto zijn.
Bekijk het kleppendeksel hieronder van de presentatie folder waar het lijkt of
dit deksel gechromeerd is.
De foto hieronder is de werkelijke situatie van hoe het kleppendeksel er in werkelijkheid uitziet.
De eerste taak was het verwijderen van de topjes van het kleppendeksel die meer
op eikelnoten leken dan op schroefdopjes. Ook de vorm van het deksel klopte niet
met de werkelijkheid.
Zodra de topjes verwijderd waren kon het kleppendeksel bewerkt worden. Het werd
aangepast, werd glad gemaakt en kreeg een meer afgeronde vorm.
Nadien werden de covers in een primer gezet en vervolgens beschilderd
met Humbrol chroom.
Wanneer deze verf droog was werden ze ingewreven om de glans te verwijderen, zodat ze
meer lijken op aluminium.
De motor
Het motor blok was geschilderd in dezelfde kleur als de body van de wagen (Silver
Birch)
hetgeen niet correct was.
Via Google vond ik foto's van de motor van een echte Aston Martin restauratie welke een
goede referentie was van hoe het er moest uitzien.
De motor moest een doffe aluminium kleur krijgen hetgeen werd bereikt door een mix
van Humbrol Aluminium en mat grijs.
Destartmotorheeftdeelektrischeaansluitdoosgemonteerd met een spoeleronder,
beideontbraken in de detail.
Dit werd aangepast en geschilderd in de juiste kleurenvoordatsommigestukken draadtoegevoegd werden voor
toekomstigeverbinding. Het oliefilterhadenormenaden
die verwijderd werden, nadien geschilderd in de
juistelichtblauwe kleur-op sommige
echte DB 5 'swaren ze ooklichtgroen.
De motorblok helften werden geassembleerd na het monteren van de startmotor en
oliefilter waar ik opmerkte dat de starter vreemd schuin naar achteren stond. Na het controleren van een groot aantal foto's van de echte motor was het duidelijk dat dit
ook niet juist was. Wanneer de versnellingsbak en het koppelingshuis aan de
motor werd verbonden was er 3-4 mm ruimte tussen de starter en het koppelingshuis.
Alles werd uit elkaar gehaald en de starter montage werd veranderd zodat dit recht
paste op het blok. De opening tussen de starter en koppelingshuis werd opgevuld. De motor en de versnellingsbak werden
pas in elkaar gezet nadat ze waren herschilderd in de juiste brons en satijn
zwart kleur.
De cilinderkop was het volgende deel dat aandacht vroeg. Juist zoals bij het
motorblok was dit gegoten in metaal en vrij zwaar. Er waren eerst een aantal naden die
moesten aangepast worden waarna deze opnieuw werden gespoten in een alu kleur.
De bougiedoppen waren vrij nauwkeurig gegoten zodat deze direct konden
geschilderd worden in mat zwart. De hoofd bouten werden in zilver gespoten en daarna werden de nok covers vastgeschroefd op
hun plaats.
Het uitlaatspruitstuk werd gespoten met een mengsel van Metalcote staal en
titanium om meer afwisseling te geven aan de motor.
De carburateurs waren het volgende probleem.
De stukken zoals geleverd waren ongelooflijk basic met weinig oog voor detail. De bovenste koppeling en ontluchtingsslang
waren allemaal uit één stuk gegoten
De foto hieronder toont
hoe het stuk eruit ziet zoals het werd aangeleverd.
De foto hieronder toont dit zelfde stuk van een echte Aston Martin DB5.
Een compleet nieuwe montage werd gemaakt met behulp van een buis, 1 mm stalen staaf en
een rubber kous, de steunpoten werden gemaakt 4 mm korter dan de belachelijke lange benen op de
standaard kit.
Hoewel niet perfect waren de aangepaste en afgewerkte hulpstukken aanzienlijk beter dan de bijgeleverde
delen.
De foto hieronder laat
zien hoe het eruitziet nadat het volledig met de hand werd aangepast.
De carburateurs nadat alles volledig met de hand werd aangepast en geschilderd.
De kleppendeksels werden voorzien van realistische schroef doppen gefixeerd
aan de cilinderkop en het
uitlaatspruitstuk, de kop werd gemonteerd op
het motorblok.
Vermits er weinig detail aanwezig was werd deze zelf toegevoegd
zoals olie leidingen tussen oliekoeler en carter, een oliefilter
versnellingsbak toevoerleiding werd ook toegevoegd met behulp van een aluminium buisje en
een gevlochten slang. Een peilstok en de buis werden vervaardigd en werkzaamheden aan de distributeur
met ontsteking draden.
Een inspectie van de bijgeleverde distributeur was om te lachen. Er waren zes stekkers op de motor, vijf draden die uit de meegeleverde
ontsteking buis kwamen en slechts drie draden die uit de verdeler kwamen!
Dergelijke wagen zou niet vlot lopen met deze configuratie
Alle draden werden afgesneden en nieuwe lokalisatie gaten werden
geboord op de juiste plaats.
Van de ontsteking werden ook de draden afgesneden
en gaten
geboord naar nieuwe leads die werden gemaakt met een correcte geel / zwart
gestreepte draad.
Distributie kap en zwarte afdekkingen werden custom gemaakt. De
volgende stap was de voorzijde van de motor monteren. Opnieuw
werden onderdelen hermaakt en de alternator werd omgevormd tot iets dichter bij de
werkelijkheid. Bedrading werd toegevoegd aan dit deel voor toekomstige aansluitingen
elders.
De peilstok buis en de peilstok zijn niet aanwezig op de motor in de kit zodat ik deze
onderdelen dan maar van scratch heb gemaakt van buizen en staaldraad.
Hieronder een foto
van de motor van een echte Aston Martin DB5.
De zetels
Vermits de bijgeleverde zetels van het model in een lelijk zwart plastiek waren werd overwogen om deze te
overtrekken in echt leer van de juiste kleur grijs.
Hieronder een foto
van het interieur uit de echte James Bond
Aston Martin DB5.
Ik kocht een huid leder die dun genoeg was en soepel aanvoelde in een grijze kleur.
Eerst was de bestuurder zetel aan de beurt. Het resultaat zie je hieronder.
Dit was geen eenvoudig klusje en ben diverse keren opnieuw moeten beginnen.
Deze eerste zetel bekleden met leder heeft dan ook ettelijke werkuren gevraagd.
De deuren
Na een hoop gesukkel met de eerste zetel om tot een behoorlijk resultaat te
komen werd overwogen om ineens ook de deurpanelen aan te pakken en deze te bekleden met
leder.
De bijgeleverde basis stukken stemden ook weer niet overeen met de realiteit en
daarom besloot ik alles aan te passen en te beginnen van scratch.
De plaats waar een mappen
zakje ging komen werd verwijderd.
Nadien werd het
deurpaniel glad geschuurd.
Het leder werd gesneden
en aangepast met de juiste contouren.
Een armgreep werd
gemaakt in leder en ook een raambovenstuk.
Onderstaand stukje werd
bekleed met leder.
De foto hieronder laat
de eind afwerking zien. De vlekken in het leder is de lijm die nog moet drogen.
Volgende fase was het bekleden met leder van de achterzetel.
Het resultaat zie je hieronder.
En als laatste was de passagiers zetel aan de beurt.
Het resultaat zie je hieronder.
Het motorcompartiment
Er zijn nog wel een aantal zaken die moeten uitgevoerd worden in leder maar
eerst gaat de aandacht naar de volgende fase en dat is de detail van het
motorkompartiment.
Zoals de meeste stukken die we tot op heden tegenkwamen zijn ook dez onderdelen
zeer basic met te weinig detail dus besloot ik hier ook weer iets realistisch
van te maken.
Er worden zaken toegevoegd zoals bij de echte Aston Martin, buisjes, darmpjes en
bedrading in de juiste kleuren.
De zijdelen worden ook aangepast met de nodige details zoals, buisjes, darmpjes
en bedrading in de juiste kleuren.
Dit resultaat oogt al veel realistischer.
Het interieur
De volgende fase is een deel van het interieur.
Wederom plastiek met weinig detail en daarom gaan we dit gedeelte ook weer
aanpassen.
Voor de vloertapijt bekleding heb ik een zelfklevend lichtgrijs stof
materiaal gevonden dat perfect matcht met de grijze zetels die later worden
gemonteerd.
Eerst werden templates in papier gemaakt om de juiste vormen te krijgen.
Nadat de vloerbekleding was geplaatst moesten er nog leder detail uitgevoerd
worden.
Zo werd de armsteun bekleed met leder en een gedeelte van de handrem.
Tevens werd de middenconsole geplaatst met de bedrading.
Ook werd al een deel van het mechanisme geplaatst voor de James Bond schietstoel
later.
De pedalen werden geplaatst en kregen meer detail zoals ook de middenconsole.
Een deel van de achterzetel werd gemonteerd.
Als laatste werden de beide voorzetels gemonteerd.
De body parts
Volgende fase is terug het bodywerk.
We beginnen met het plaatsen van de ramen en chroomlijsten.
Dit zijn de eerste onderdelen die vrijwel goed passen. Voorzichtigheid is
geboden bij het plaatsen en lijmen van de ramen.
Voor en achterruit worden eerst geplaatst en nadien de zijruitjes achteraan.
Volgende fase is de achterzijde van de body.
Aan de achterzijde worden de achterlichten geplaatst met bijhorende bedrading. Het achtergedeelte van de achterzetel wordt gemonteerd.
Ook de nummerplaatverlichting en de nummerplaat worden gemonteerd samen met het
kogelschild in het kofferdeksel.
Volgende fase is de montage van het dak aan de achterzijde van de body.
Dit gedeelte paste redelijk goed.
Het interieur wordt aan het voorste motorkompartiment bevestigd.
Het dashbord en het stuur worden ook gemonteerd.
De ophanging en de remschijven werden geplaatst.
Nu is het tijd om het voorste body stuk over de motor te bevestigen.
Alles werd nagekeken en
past goed en mooi aan elkaar. Oef !
De velgen
Bij het uitpakken van dit pakket was de ontgoocheling groot.
De velgen waren van plastiek en leken helemaal niet op de echte spaakwielen van
de James Bond wagen.
De slechtste immitatie die ik al ooit heb gezien.
Hieronder een spaakwiel van de echte James Bond.
Dus dit wordt custom werk.
Het
eind resultaat.
De
4 metalen custom spaakwielen met 72 spaken.
Het zijn schaal replica's van de DB5 Borrani's.
Gepresenteerd op de
wagen geeft dit onderstaand resultaat.
De deuren
Zoals was te verwachten waren ook hier veel aanpassingen nodig maar die had
ik al voorzien van in het begin.
De deuren pasten totaal niet, de pasnaden waren nergens gelijk, raakten
elkaar of klemden, idem bij koffer en motordeksel en dakstuk. Hier waren
uren
aanpassings werk nodig
om alles mooi te laten aansluiten.
Gelukkig werd dit in het begin uitgevoerd alvorens de carrosserie volledig
terug werd herspoten om nadien geen lakschade te veroorzaken.
Bij de meeste afgewerkte modellen zie je dan ook slecht sluitende,
slepende, rakende of afhangende deuren. Idem bij koffer en kogelschild en
bij het motordeksel.
Alleen in folders is alles perfect !?! Hoe beelden je kunnen bedriegen !
Ook alle chroomwerk van de koplampen, grill, spiegels en bumpers moest worden
aangepast alvorens dit mooi aansloot.
Meer dan 4 uur extra werk.
Nadat de deuren mooi waren bevestigd moest ook de onder dorpel aangepast worden om
mooie pasnaden te krijgen.
Mooie pasnaden van
de motorkap na de nodige begin correcties.
Het motorkompartiment met motor en volledig aangepaste details.
De handmade spaakwielen zoals bij de echte DB5.
De
eindafwerking naderd.
Montage van de
bodemplaat.
Aansluiten van alle
electriciteit bedradingen.
Ook hier was de handleiding summier en moest je maar zorgen dat je eruit
kwam.
Het afgewerkt model
Het dashbord van het schaalmodel
Het dashbord van het echt model
Na de volledige afwerking toch enkele bedenkingen.
Niets maar dan ook niets paste aan dit model zonder eerst de nodige
aanpassingen te moeten voeren.
Alles was te basic en de echte detail was niet aanwezig.
Het schietstoel mechanisme heb ik gedesactiveerd. Een mooie optie maar als
je het activeerd heb je gegarandeerd schade, aan zowel het dakpaneel als
aan eventueel omringende zaken.
De stoel en het dak worden letterlijk weg geschoten en vliegen als een
ongecontroleerde frisbee in het rond met alle gevolgen vandien.
Spijtig voor zo een exclusief en duur model.
De meeste modellen die te koop worden aangeboden zijn erbarmelijk afgewerkt
of niet kompleet en een hoop
ervan staan te koop, afgewerkt en onafgewerkt.
De "tailored-to-fit" Aston Martin Car Cover,
kompleet met logo wordt ook nergens aangeboden als je op internet een model
zoekt of vindt.
(Er waren ook teveel klachten geweest over de oorspronkelijke handleiding -
onderaan deze pagina vindt je de vernieuwde bouwplannen)
Als je de afwerkingsgraad vergelijkt met de Pocher modellen van destijds in dezelfde schaal
1/8 dan vergelijk je een Skoda met een Rolls Royce.
Oorspronkelijk waarde van het volledige
bouwpakket in 2011: € 800
Kwaliteit van het totale pakket : 5/10
Afwerking van de metalen delen : 3/10
Afwerking kunststof delen : 4/10
Detail van de onderdelen : 2/10
Pasvorm van de onderdelen : 3/10
Match kleur van de metalen body onderdelen : 2/10
Geschatte waarde van het huidige afgewerkt model : € 4000 à € 5000
Door alle aanpassingen die werden uitgevoerd is hogerstaand model een
waardevolle uitvoering geworden met een hoge waarde.
Alles werd tot in de perfectie afgewerkt.
Is dit de uiteindelijk kostprijs waard? NEEN :(
Zou ik er terug aan beginnen? NEEN :)
Heb ik er plezier aan beleefd? JA :)
Hieronder vind je de verbeterde bouwplannen in PDF
uit 2013, dit na massaal veel klachten over de handleidingen van 2011 Zijn deze beter en duidelijker dan die van 2011 ? Het antwoord is NEEN.