JAMES BOND ASTON MARTIN DB5 SCHAAL 1/8
Schaal: 1/8 Jaar: 2015 Info: info@corgi-toys.be Prijs: Op aanvraag
TE KOOP
De James Bond Car Collectie
van N° 1 - 120


De nutteloze uitbreiding
De James Bond Car Collectie
van N° 121 - 134


De Secret - CODE 3
James Bond Car Collectie
van N° 135 - 194


De echte
James Bond Collectie
van Michael Dezer



Nieuw
James Bond Aston Martin
DB 5 - schaal 1/8


  

JAMES BOND ASTON MARTIN DB 5 SCHAAL 1/8


Enkele jaren terug werd een nieuw James Bond collectiestuk voorgesteld.
Het betrof het schaalmodel van de Aston Martin DB5 in de schaal 1/8

Wil je weten of het moeilijk is dit model in elkaar te steken lees dan onderaan het foto verhaal van een modelbouwer.





Je kon dit model destijds verkrijgen via een magazine dat in 85 wekelijkse delen bestond.
Het model bestaat uit ongeveer 260 onderdelen, die in elkaar klikken of worden vastgezet met schroeven.






De detail is verbluffend, links een foto van de motor van een echte Aston Martin DB5, rechts een foto van het schaalmodel



 





























Hieronder vind je de bouwplannen in PDF

De onderdelenlijst is als volgt:

Onderdelenlijst

Nummer 1

Radiatorgrille, Aston Martin-logo’s, kogelvrij scherm

Nummer 2

Zitting, basis, rugleuning en achterkant van de bestuurdersstoel, beugel bestuurdersstoel links en rechts, roterende nummerplaat voor, voorbumper en uitschuifbare bumperrozetten

Nummer 3

Motorkap en Superleggera-logo

Nummer 4

Olievuldop, cilinderkopdeksel, ventilator, ventilatorriem, distributiekast

Nummer 5

Band, regelpaneel

Nummer 6

Buitenspiegel bestuurder, wapenlade met deksel, geluiddemper, geweerloop, geweerkolf, werpmes, pistool, granaat, dakpaneel

Nummer 7

Verstelknop bestuurdersstoel, motorblok links

Nummer 8

Versnellingsbak, carter, hulpcilinder koppeling, motorsteun, startmotor

Nummer 9

Uitlaatspruitstuk, bougiekabelhouder en bougiekabels, verdeelkap en kabels, carburators

Nummer 10

Nokkenasbeschermkap rechts en carterventilatiehuis rechts, nokkenasbeschermkap links en carterventilatiehuis links, aandrijfas, radiatorslang

Nummer 11

Oliefilter, motorblok rechts

Nummer 12

Aandrijving waterpomp, poelie, krukas, krukaspoelie/torsietrillingsdemper, achterschutbord en elektrische verbinding, ruitensproeier, kap ruitensproeier

Nummer 13

Powerbox, schutbord links en rechts, rembekrachtiger rechts

Nummer 14

Rembekrachtiger links, luchtfilterhuis, slang luchtfilterhuis, luchtfilterdeksel, luchtfilter, alternator control, remvloeistofreservoirs

Nummer 15

Relais startmotor, bobine, blowerslang, band

Nummer 16

Remklauw links, binnenzijde velg

Nummer 17

Buitenzijde velg, velg

Nummer 18

Sluitring, remschijf voor, bandensnijder voor

Nummer 19

Remklauw rechts, binnenzijde velg

Nummer 20

Buitenzijde velg

Nummer 21

Velg, sluitring

Nummer 22

Remschijf voor, bandensnijder voor

Nummer 23

Stuur en elektrische verbinding, bovenkant stuurhuis, onderkant stuurhuis, schakelaar koplamp

Nummer 24

Dashboard en elektrische verbinding, bediening ventilator

Nummer 25

Dashboardopzet en elektrische verbindingen, opzet ventilatieopening links, afdekking ventilatieopening links, schakelaar ventilatie

Nummer 26

Opzet ventilatieopening rechts, afdekking ventilatieopening rechts, voorzijde bedieningspaneel, wijzerplaten, lichtschakelaar, aansteker

Nummer 27

Klep handschoenenkastje, contactsleutel, dashboardpaneel, choke, contactslot en elektrische verbinding

Nummer 28

Luidsprekerhouder, luidsprekerkapje, luidspreker en verbinding

Nummer 29

Monitorbehuizing en bediening verwarming, afdekking monitor, radio, monitor, versnellingspook

Nummer 30

Pedalen

Nummer 31

Handrem, regelpaneel voor stunts, borgplaat versnellingspook

Nummer 32

Schietstoelhefboom, afdekking schietstoelhefboom

Nummer 33

Voor- en achterkant behuizing pal

Nummer 34

Pal en spiraalveer van schietstoel, achterbank, middendeel achterbank

Nummer 35

Vloerplaat

Nummer 36

Motorkapscharnier, steun motorkap

Nummer 37

Houder steun motorkap, voor- en achterkant radiator, deel waterreservoir

Nummer 38

Deel basis voorbumper, basis voorbumper, armleuning, deurhendel

Nummer 39

Paneel portier links, ruit, frame ruit

Nummer 40

Scharnier, houder, slot

Nummer 41

Passagiersportier

Nummer 42

Telefooncompartiment, deurhendel

Nummer 43

Armsteun, paneel en sierstrip, ruit

Nummer 44

Scharnier, houder, slot

Nummer 45

Portier bestuurder

Nummer 46

Binnenzijde dak, zonneklep

Nummer 47

Zonneklep, bekleding binnenzijde dak

Nummer 48

Frame voorruit, voorruit, afdichtstrip siliconenrubber voorruit

Nummer 49

Achterruit, frame achterruit, afdichtstrip, siliconenrubber achterruit

Nummer 50

Benzinetank rechts, tankdopklep rechts, scharnier tankdopklep links

Nummer 51

Benzinetank links, tankdopklep links, scharnier tankdopklep rechts

Nummer 52

Bovenzijde carrosserie

Nummer 53

Frame tochtraam links, knop tochtraam links, klem tochtraam links, tochtraam links, knop tochtraam rechts, klem tochtraam rechts, tochtraam rechts

Nummer 54

Frame tochtraam rechts, hoedenplank, rug achterbank

Nummer 55

Achterkant hoedenplank

Nummer 56

Frame nummerplaat achter, hendel achterklep

Nummer 57

Achterklep

Nummer 58

Nummerplaat achter en basis, nummerplaathouder rechts, nummerplaathouder links, achterzijde behuizing kogelvrij scherm

Nummer 59

Behuizing veer kogelvrij scherm, voorzijde behuizing kogelvrij scherm

Nummer 60

Pal kogelvrij scherm, scharnier achterklep

Nummer 61

Band

Nummer 62

Achterwiel

Nummer 63

Achteras, achterzijde achteras, verbindingsteunen

Nummer 64

Transmissieas

Nummer 65

Left door

Nummer 66

Achterwiel

Nummer 67

Passagiersstoel, basis, rug, stoelbeugel rechts, stoelbeugel links

Nummer 68

Schietstoelhaak, versnelkop stoel, afdekking schroeven

Nummer 69

Achterlicht rechts en elektronicat

Nummer 70

Achterlicht links en elektronica

Nummer 71

Deel achterspatborden

Nummer 72

Paneel achterzijde rechts, paneel achterzijde links, afdekking motorkapscharnier, achterbak en elektronisch onderdeel

Nummer 73

Achterbumper, borgveer nummerplaat, buitenspiegel passagierszijde

Nummer 74

Antenne, koplamp links

Nummer 75

Koplamp rechts, zijrail links, zijrail rechts

Nummer 76

Motorkapklemmen, houders motorklapklemmen

Nummer 77

Voorkant carrosserie

Nummer 78

Houder spiraalveer links, houder spiraalveer rechts, ophangingsassen veringen voor, veren voorophanging

Nummer 79

Vooras, voorophanging

Nummer 80

Printplaat

Nummer 81

Frame

Nummer 82

Bovenzijde uitlaat rechts, onderzijde uitlaat rechts, achterzijde uitlaatpijp links, bovenzijde uitlaat links, onderzijde uitlaat links, achterzijde uitlaatpijp rechts

Nummer 83

Klep batterij, schroef klep batterij, batterij en elektrische verbindingen

Nummer 84

Chassis, stabilisator, draad borgplaatjes, sluitringen

Nummer 85

Ruitenwisser links, veren achterophanging, ruitenwisser rechts












The Making Of Aston Martin DB4 James Bond Car - Scale 1/8

Het volledige verhaal van een modelbouwer.



Schaal 1/8 Aston Martin DB5 James Bond wagen.

Voor dit model kon je destijds inschrijven, elke week kreeg je dan een magazine met onderdelen, 85 weken aan een stuk.
Het was +- 57 cm lang, weegt meer dan 8 kg en bestaat uit 260 onderdelen.

Tegen de tijd dat je alle magazines en onderdelen had verzameld was je € 800 kwijt en dan moest het echte werk nog beginnen.

Diverse verzamelaars zetten het volledige pakket met onderdelen en magazines te koop nadat ze het geheel hadden verzameld.
Dergelijke set heb ik gevonden op Ebay, nieuw en kompleet met alle onderdelen, origineel verpakt met alle magazine voor € 600.




In reklame, folders e.a. werd dit model prachtig voorgesteld, met oog voor details en een realistische vergelijking met foto's van de echte Aston Martin DB5.  


Vlgs. de folder is de detail verbluffend en ze vergelijken links een foto van de motor van een echte Aston Martin DB5 met rechts een foto van het schaalmodel

 

Hieronder zie je de motor van het pakket zoals hij werd geleverd, een gans andere situatie dan de motor rechts boven van de folder.




Spijtig genoeg zijn alle onderdelen slecht afgewerkt, zéér basic zonder detail en met een hoop fouten en problemen.



De 5 wagen body onderdelen (voorstuk, dak, achterstuk, deuren, koffer, motorkap) zijn volledig van metaal (die-cast) en vanuit het fabriek zilverkleurig gespoten maar, bij het bekijken van de body parts leek het erop of ze in verschillende kleuren zilver waren gespoten. De kleur is "Silver Birch Metallic" maar de onderdelen hadden allemaal verschillende zilver kleurschakeringen! Er zaten ook stofdeeltjes op diverse plaatsen in de lak.

Geen enkel metaal onderdeel had een kleur match en hiermee stak het eerste probleem al de kop op, body, deuren, motorkap, kofferdeksel, dakplaat, allemaal verschillende kleuren zilver en geen enkele kleur kwam in de buurt van de body.
Onbegrijpelijk, het werd dan ook al onmiddelijk duidelijk dat de ganse body met zijn metalen onderdelen opnieuw moesten gespoten worden.

Hier zat je al direct met extra kosten om een dergelijk project te laten herspuiten door een professioneel carrossier.
Het heeft dan ook totaal geen zin om een dergelijk model te gaan monteren met al deze kleurafwijkingen. 


Hieronder foto's van de kale body nadat deze terug kwam van de spuiter.
Alle delen werden nu in dezelfde kleur gespoten.






Dit schaalmodel is ook zeer speciaal in de modelbouw wereld, een reuze versie van de beroemde James Bond Corgi Toy met één verschil, er bevinden zich veel gedetailleerde en bewegende onderdelen die veel werk vragen en daarbij ook nog een gedeelte werkende electronica zoals lichten, remlichten wanneer je het rempedaal indrukt, klaxon, motor geluid wanneer je de sleutel omdraait, verlicht dashbord en meters, interieur licht wanneer je de deur opendoet en nog veel meer.

Vandaar dat bij elk pakket een magazine met handleiding is bijgevoegd waarin elke stap wordt uitgelegd.
Vanaf de start bleek bijgevoegde handleiding waardeloos en eigenlijk niet te gebruiken.

Gelukkig waren er op de website van de leverancier PDF documenten beschikbaar die duidelijk genoeg waren om aan het project te kunnen beginnen.
Toen ontdekte ik dat Eaglemoss (de uitgever) een ‘extra’ issue – part 86 had uitbracht met een mooie "tailored-to-fit" Aston Martin Car Cover, kompleet met logo en, een complete set met instructies!
Vermoedelijk zullen er teveel klachten geweest zijn over de oorspronkelijke handleiding.


De start


Het eerste pakket met fase 1 was vreemd genoeg de handleiding om de bestuurders stoel te maken ?
Ik heb deze stap voorlopig overgeslagen en ben naar fase 2 gegaan, de motor.

Al vlug was duidelijk dat de onderdelen van de motor zeer slecht waren afgewerkt met weinig oog voor detail. De belangrijkste zaken zoals starter motor, alternator, distributor e.a. waren zeer basic en vragen toch handmatige aanpassings aandacht. De carburateurs lijken ook te smal en zo waren er nog wel een aantal zaken die niet klopten aan de motor.
Diverse zaken hadden zelfs niet de vorm zoals bij de werkelijke onderdelen. Hier zijn dus belangrijke aanpassingen nodig alvorens we kunnen starten.


Hoe bedriegelijk kan een foto zijn.
Bekijk het kleppendeksel hieronder van de presentatie folder waar het lijkt of dit deksel gechromeerd is.




De foto hieronder is hoe het kleppendeksel er in werkelijkheid uitziet.



De eerste taak was het verwijderen van de topjes van het kleppendeksel die meer op eikelnoten leken dan op schroefdopjes. Ook de vorm van het deksel klopte niet met de werkelijkheid.
Zodra de topjes verwijderd waren kon het kleppendeksel bewerkt worden. Het werd aangepast, werd glad gemaakt en kreeg een meer afgeronde vorm.
 


Nadien werden de covers in een primer gezet en vervolgens beschilderd met Humbrol chroom.
Wanneer deze verf droog was werden ze ingewreven om de glans te verwijderen, zodat ze meer lijken op aluminium.





De motor

Het motor blok was geschilderd in dezelfde kleur als de wagen body (Silver Birch) hetgeen niet correct was.

Via Google vond ik honderden foto's van een Aston Martin restauratie welke een goede referentie waren van hoe het er moest uitzien.
De motor moest een doffe aluminium kleur zijn hetgeen werd bereikt door een mix van Humbrol Aluminium en mat grijs.
De startmotor heeft de elektrische aansluitdoos gemonteerd met een spoel eronder, beide ontbraken in de detail.
Dit werd aangepast en geschilderd in de juiste kleuren voordat sommige stukken draad toegevoegd werden voor toekomstige verbinding.
Het oliefilter had enorme naden die verwijderd werden, nadien geschilderd in de juiste lichtblauwe kleur - op sommige DB 5 's waren ze ook lichtgroen.


De motorblok helften werden geassembleerd na het monteren van de startmotor en oliefilter waar ik opmerkte dat de starter vreemd schuin naar achteren stond. Na het controleren van een groot aantal foto's van de echte motor was het duidelijk dat dit ook niet juist was. Wanneer de versnellingsbak en het koppelingshuis aan de motor werd verbonden was er 3-4 mm ruimte tussen de starter en het koppelingshuis.

Alles werd uit elkaar gehaald en de starter montage werd veranderd zodat dit recht paste op het blok. De opening tussen de starter en koppelingshuis werd opgevuld. De motor en de versnellingsbak werden pas in elkaar gezet nadat ze  waren herschilderd in de juiste brons en satijn zwart kleur.

De cilinderkop was het volgende deel dat aandacht vroeg. Juist zoals bij het motorblok was dit gegoten in metaal en vrij zwaar. Er waren eerst een aantal naden die moesten aangepast worden waarna deze opnieuw werden gespoten in een alu kleur.

De bougiedoppen waren vrij nauwkeurig gegoten zodat deze direct konden geschilderd worden in mat zwart. De hoofd bouten werden in zilver gespoten en daarna werden de nok covers vastgeschroefd op hun plaats.

Het uitlaatspruitstuk werd gespoten met een mengsel van Metalcote staal en titanium om meer afwisseling te geven aan de motor.

De carburateurs waren het volgende probleem. 
De stukken zoals geleverd waren ongelooflijk basic met weinig oog voor detail. De bovenste koppeling en ontluchtingsslang waren allemaal uit één stuk gegoten

De foto hieronder
toont hoe het stuk eruit ziet zoals het werd aangeleverd.




De foto hieronder toont dit zelfde stuk van een echte Aston Martin DB5.



Een compleet nieuwe montage werd gemaakt met behulp van een buis, 1 mm stalen staaf en een  rubber kous, de steunpoten werden gemaakt 4 mm korter dan de belachelijke lange benen op de standaard kit.
Hoewel niet perfect waren de aangepaste en afgewerkte hulpstukken aanzienlijk beter dan de bijgeleverde delen.

De foto hieronder laat zien hoe het eruitziet nadat het volledig met de hand werd aangepast.






De carburateurs nadat alles volledig met de hand werd aangepast en geschilderd. 








De kleppendeksels werden voorzien van realistische schroef doppen gefixeerd aan de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk, de kop werd gemonteerd op het motorblok.




Vermits er weinig detail aanwezig was werd deze zelf toegevoegd zoals olie leidingen tussen oliekoeler en carter, een oliefilter versnellingsbak toevoerleiding werd ook toegevoegd met behulp van een aluminium buisje en een gevlochten slang. Een peilstok en de buis werden vervaardigd en werkzaamheden aan de distributeur met ontsteking draden.





Een inspectie van de bijgeleverde distributeur was om te lachen.
Er waren zes stekkers op de motor, vijf draden die uit de meegeleverde ontsteking buis kwamen en slechts drie draden die uit de verdeler kwamen!

Dergelijke wagen zou niet vlot lopen met deze configuratie

Alle draden werden afgesneden en nieuwe lokalisatie gaten werden geboord op de juiste plaats.
Van de ontsteking werden ook de draden
afgesneden en gaten geboord naar nieuwe leads die werden gemaakt met een correcte geel / zwart gestreepte draad.
 


Distributie kap en zwarte afdekkingen werden custom gemaakt.
De volgende stap was de voorzijde van de motor monteren. Opnieuw werden onderdelen hermaakt en de alternator werd omgevormd tot iets dichter bij de werkelijkheid.
Bedrading werd toegevoegd aan dit deel voor toekomstige aansluitingen elders.




De peilstok buis en de peilstok zijn niet aanwezig op de motor in de kit zodat ik deze onderdelen dan maar van scratch heb gemaakt van buizen en staaldraad.

 Hieronder een foto van de motor van een echte Aston Martin DB5.





De zetels

Vermits de bijgeleverde zetels van zwart plastiek waren werd overwogen om deze te overtrekken in echt leer van de juiste kleur grijs.

Hieronder een foto van
het interieur uit de echte James Bond Aston Martin DB5.



Ik kocht een hele huid
leder die dun genoeg was en soepel aanvoelde in een grijze kleur.

Eerst was de bestuurder zetel aan de beurt. Het resultaat zie je hieronder.
Onnodig te zeggen dat het geen eenvoudig klusje was en er dikwijls opnieuw is begonnen.
Deze eerste zetel bekleden met leder heeft dan ook ettelijke werkuren gevraagd.






















De deuren

Na een hoop gesukkel met de eerste zetel om tot een behoorlijk resultaat te komen werd overwogen om ook de deurpanelen aan te pakken en deze te bekleden met leder.
De bijgeleverde basis stukken stemden ook weer niet overeen met de realiteit en daarom besloot ik alles aan te passen en te beginnen van scratch.




De
plaats waar een mappen zakje ging komen werd verwijderd.




Nadien werd het deurpaniel glad geschuurd.




Het leder werd gesneden en aangepast met de juiste contouren.




Een armgreep werd gemaakt in leder en ook een raambovenstuk.




Onderstaand stukje werd bekleed met leder.




De foto hieronder laat de eind afwerking zien. De vlekken in het leder is de lijm die nog moet drogen.





Volgende fase was het bekleden met leder van de achterzetel.
Het resultaat zie je hieronder.











En als laatste was de passagiers zetel aan de beurt. Het resultaat zie je hieronder.














 
Het motorcompartiment

Er zijn nog wel een aantal zaken die moeten uitgevoerd worden in leder maar eerst gaat de aandacht naar de volgende fase en dat is de detail van het motorkompartiment.
Zoals de meeste stukken die we tot op heden tegenkwamen zijn ook dez onderdelen zeer basic met te weinig detail dus besloot ik hier ook weer iets realistisch van te maken.

Er worden zaken toegevoegd zoals bij de echte Aston Martin, buisjes, darmpjes en bedrading in de juiste kleuren.
 






De zijdelen worden ook aangepast met de nodige details zoals, buisjes, darmpjes en bedrading in de juiste kleuren.
 




Dit resultaat oogt al veel realistischer.






Het interieur

De volgende fase is een deel van het interieur.
Wederom plastiek met weinig detail en daarom gaan we dit gedeelte ook weer aanpassen.

Voor de vloertapijt bekleding  heb ik een zelfklevend lichtgrijs stof materiaal gevonden dat perfect matcht met de grijze zetels die later worden gemonteerd.
Eerst werden templates in papier gemaakt om de juiste vormen te krijgen.







Nadat de vloerbekleding was geplaatst moesten er nog leder detail uitgevoerd worden.
Zo werd de armsteun bekleed met leder en een gedeelte van de handrem.
Tevens werd de middenconsole geplaatst met de bedrading.
Ook werd al een deel van het mechanisme geplaatst voor de James Bond schietstoel later.



De pedalen werden geplaatst en kregen meer detail zoals ook de middenconsole.
Een deel van de achterzetel werd gemonteerd.



Als laatste werden de beide voorzetels gemonteerd.


 


 
De body parts

Volgende fase is terug bodywerk.
We beginnen met het plaatsen van de ramen en chroomlijsten.
Dit zijn de eerste onderdelen die vrijwel goed passen. voorzichtigheid is geboden bij het plaatsen en lijmen van de ramen. Voor en achterruit worden geplaatst en nadien de zijruitjes achteraan.






Volgende fase is de achterzijde van de body.
Aan de achterzijde worden de achterlichten geplaatst met bijhorende bedrading. Ook het achtergedeelte van de achterzetel wordt gemonteerd.
Ook de nummerplaatverlichting en de nummerplaat worden gemonteerd samen met het kogelschild in het kofferdeksel.







Volgende fase is de montage van het dak aan de achterzijde van de body.
Dit gedeelte past vrij goed.





Het interieur wordt aan het voorste motorkompartiment bevestigd.
Het dashbord en het stuur worden ook gemonteerd.









De ophanging en de remschijven werden geplaatst.











Tijd om de voorste body stuk over de motor te bevestigen.





Alles werd nagekeken en past goed en mooi aan elkaar.





De velgen

Bij het uitpakken van dit pakket was de ontgoocheling groot.
De velgen waren van plastiek en leken helemaal niet op de echte spaakwielen van de James Bond wagen.
De slechtste immitatie die ik al ooit heb gezien.



Hieronder de spaakwielen van de echte James Bond.





Dus dit wordt weer custom werk want ik wil spaakvelgen zoals op de foto hieronder.

 

    Het resultaat.



   
De 4 metalen custom spaakwielen met 72 spaken.
     Het zijn schaal replica's van de DB5 Borrani's.



    En gepresenteerd op de wagen.


 
 

De deuren

Zoals was te verwachten waren ook hier veel aanpassingen nodig.
De deuren pasten niet aan het voorstuk en er was meer dan 3 uur werk nodig om alles mooi te laten aansluiten.  



Ook alle chroomwerk van koplampen, grill, spiegels en bumpers moest worden aangepast alvorens dit mooi aansloot.
Meer dan 4 uur extra werk.  





Nadat de deuren mooi aansloten moest de onder dorpel aangepast worden om mooie pasnaden te krijgen.











Mooie passingen van de motorkap.




Het motorkompartiment met motor en volledig aangepaste details.













De handmade spaakwielen.






De eindafwerking naderd.






Montage van de bodemplaat.




Aansluiten van alle bedradingen.





Het afgewerkt model
















Dashbord van het schaalmodel




Dashbord van het echt model







 
Na de volledige afwerking toch enkele bedenkingen.

Niets maar dan ook niets paste aan deze wagen zonder eerst de nodige aanpassingen te moeten voeren.
Alles was te basic en detail was niet echt aanwezig.
Het schietstoel mechanisme heb ik gedesactiveerd. Een mooie optie maar als je het activeerd heb je gegarandeerd schade, aan zowel het dakpaneel als aan eventueel omringende zaken.
De stoel en het dak worden letterlijk weg geschoten en vliegen als een ongecontroleerde frisbee in het rond met alle gevolgen vandien
Spijtig voor een dergelijk exclusief en duur model. Veel modellen werden daarom ook erbarmelijk afgewerkt en een hoop staan er te koop onafgewerkt.
Als je de afwerkingsgraad vergelijkt met Pocher modellen in dezelfde schaal dan vergelijk je een Skoda met een Rolls Royce.   

Aankoop waarde van het pakket : € 800
Kwaliteit van het totale pakket : 5/10
Afwerking van de metalen delen : 4/10
Afwerking kunststof delen : 3/10
Detail van de onderdelen : 2/10
Pasvorm van de onderdelen : 3/10
Match kleur van de metalen body onderdelen : 2/10
Geschatte waarde van het afgewerkt model : € 4000



TE KOOP
De James Bond Car Collectie
van N° 1 - 120


De nutteloze uitbreiding
De James Bond Car Collectie
van N° 121 - 134


De Secret - CODE 3
James Bond Car Collectie
van N° 135 - 194


De echte
James Bond Collectie
van Michael Dezer



Nieuw
James Bond Aston Martin
DB 5 - schaal 1/8