JAMES BOND ASTON MARTIN DB5  -  SCHAAL 1/8   -  Bouw & Review
Schaal:   1/8
Uitgave:  2011
Meer info: info@corgi-toys.be  
 


James Bond Aston Martin
LEGO® Creator Expert - Review & Montage





JAMES BOND ASTON MARTIN DB 5 SCHAAL 1/8

Een aantal jaren geleden (2011) werd een nieuw James Bond model voorgesteld.
Het betrof het schaalmodel van de Aston Martin DB5 in de schaal 1/8, dus redelijk groot.

Je kon dit model destijds uitsluitend bestellen via een abonnement. Hiervoor kreeg je dan 85 weken lang, elke week een magazine met onderdelen.
Het model zelf, de deuren, de koffer en het motordeksel waren volledig in metaal, de andere 260 onderdelen meestal in kunststof.

Voor de liefhebber of verzamelaar die overweegt zelf een model in elkaar te steken (er worden namelijk nog veel pakketten aangeboden op internet) die kan best even het bouwproces en de volledige review eerst lezen om te weten welke problemen je kan tegenkomen. Het verslag vindt je onderaan deze pagina na de informatie van het model.


We beginnen met de voorgeschiedenis.

Hieronder het allereerste magazine met de informatie over het model.




Ook een speciale film was er gemaakt om dit James Bond model te promoten.
De vermelde website '007DB5.com' is ondertussen ook al verdwenen.




Een timelaps film waarin de opbouw versneld wordt gepresenteerd.
Hoe mooi men toch iets kan presenteren.




Ook de promotie folder was veelbelovend, links een foto van een echte Aston Martin DB5 motor, rechts een foto van de schaalmodel motor.
Mooie en prachtige details die werden overgenomen in het James Bond schaalmodel !

   


Hieronder presentatie foto's van het model en de vele gadgets en toebehoren.
































Zoals je kan zien bij hogervermelde foto's is de detail, de afwerking en de pasvorm prachtig.



Bestellen en de realiteit


Het model werd uitgebracht in Engeland in 2011 door Eaglemoss, een bekende uitgever van diverse collecties.
Vele James Bond liefhebbers schreven zich in via de officiële website. (www.007db5.com
)
Deze website bestaat al lang niet meer.


Er werd zelfs een officiëel Forum opgezet waar je contact kon hebben met andere liefhebbers die zich ook hadden ingeschreven en handig was om elkaar te helpen bij vragen of problemen.

Vanaf 2012 kwam het model ook beschikbaar in een beperkt aantal andere landen:

- VK met website:  http://www.007db5.com/
-
Nederland met website: http://007db5.nl
-
Zuid-Afrika: met website:  http://007db5.co.za
-
Nieuw-Zeeland met website: http://007db5.co.nz
-
Duitsland: met website: http://007db5.de 

Maar reeds van in het begin waren er leverings problemen. 

Magazines met onderdelen die verkeerd werden verstuurd, zendingen die niet toekwamen, foute handleidingen enz.
De klachten stapelden zich op en na enige tijd verdween plotseling de officiële website (www.007db5.com) en de websites van de andere landen verdwenen ook één voor één. Er werd zelfs niet meer gereageerd op e-mails en de na-service was onbestaande. Je enige contactpunt was een website, een forum en een e-mail.

Met klachten kon je nergens anders terecht en plots was ook het forum verdwenen. De vele verzamelaars die zich hadden ingeschreven bleven in het ongewisse. Met wat geluk kreeg je het volledige abonnement bij elkaar. Velen haakten af, onvolledige paketten werden plots te koop aangeboden. Het is ook niet duidelijk hoeveel abonnementen er destijds werden verkocht en hoeveel modellen er werden uitgeleverd.

Heel dit verhaal is spijtig en doet ons denken aan hetgeen er gebeurde met de James Bond Cars Collectie Schaal 1/43. 
De uitgever Eaglemoss gaf ook niet meer thuis, nochtans zijn ze gespecialiseerd in de grootste selectie van gelicentieerde verzamelobjecten.


Een nieuwe start

8 jaar na alle problemen, 2019 om juist te zijn wordt er terug reclame gemaakt door Eaglemoss over de DB5 schaal 1/8. (klik hier).
(Blijkbaar was deze website snel terug verdwenen)
Nieuw abonnement, nieuwe tijdschriften, zelfde onderdelen maar een andere website.
Op hun website alleen maar 5 sterren reviews. Kan je dit als verzamelaar nog ernstig nemen ?

Hieronder de advertentie van het James Bond model dat op de website van Eaglemoss wordt geadverteerd


Ik heb gezocht naar personen die zich hadden ingeschreven voor bovenstaand abonnement en heb 2 verzamelaars gevonden in Engeland. Logisch want in andere landen vind je geen reklame meer. Ze kenden beide ook de 'Eaglemoss' eerste uitgave van 2011 waar ze zich destijds ook voor hadden ingeschreven. De DB5 was sinds 2011 nog niets veranderd zeiden ze, de laatste versie uit 2019 had wel nieuwe tijdschriften met een ander uiterelijk en de handleidingen gaven nog steeds geen bevredigend resultaat. De nieuwe instructies blinken nog steeds uit door onduidelijkheid. Er zitten nog steeds veel fouten in en om ze een beetje te begrijpen moesten ze gecombineerd worden met  de verbeterde PDF's uit 2013. (Die je trouwens onderaan deze pagina kan terugvinden) 
Blijkbaar gebruikt men ook nog steeds dezelfde onderdelen en die blijken nog altijd even slecht afgewerkt te zijn.


Hieronder een overzicht van de onderdelenlijst uit 2011 die je per magazine werd toegestuurd:

Onderdelenlijst

Nummer 1

Radiatorgrille, Aston Martin-logo’s, kogelvrij scherm

Nummer 2

Zitting, basis, rugleuning en achterkant van de bestuurdersstoel, beugel bestuurdersstoel links en rechts, roterende nummerplaat voor, voorbumper en uitschuifbare bumperrozetten

Nummer 3

Motorkap en Superleggera-logo

Nummer 4

Olievuldop, cilinderkopdeksel, ventilator, ventilatorriem, distributiekast

Nummer 5

Band, regelpaneel

Nummer 6

Buitenspiegel bestuurder, wapenlade met deksel, geluiddemper, geweerloop, geweerkolf, werpmes, pistool, granaat, dakpaneel

Nummer 7

Verstelknop bestuurdersstoel, motorblok links

Nummer 8

Versnellingsbak, carter, hulpcilinder koppeling, motorsteun, startmotor

Nummer 9

Uitlaatspruitstuk, bougiekabelhouder en bougiekabels, verdeelkap en kabels, carburators

Nummer 10

Nokkenasbeschermkap rechts en carterventilatiehuis rechts, nokkenasbeschermkap links en carterventilatiehuis links, aandrijfas, radiatorslang

Nummer 11

Oliefilter, motorblok rechts

Nummer 12

Aandrijving waterpomp, poelie, krukas, krukaspoelie/torsietrillingsdemper, achterschutbord en elektrische verbinding, ruitensproeier, kap ruitensproeier

Nummer 13

Powerbox, schutbord links en rechts, rembekrachtiger rechts

Nummer 14

Rembekrachtiger links, luchtfilterhuis, slang luchtfilterhuis, luchtfilterdeksel, luchtfilter, alternator control, remvloeistofreservoirs

Nummer 15

Relais startmotor, bobine, blowerslang, band

Nummer 16

Remklauw links, binnenzijde velg

Nummer 17

Buitenzijde velg, velg

Nummer 18

Sluitring, remschijf voor, bandensnijder voor

Nummer 19

Remklauw rechts, binnenzijde velg

Nummer 20

Buitenzijde velg

Nummer 21

Velg, sluitring

Nummer 22

Remschijf voor, bandensnijder voor

Nummer 23

Stuur en elektrische verbinding, bovenkant stuurhuis, onderkant stuurhuis, schakelaar koplamp

Nummer 24

Dashboard en elektrische verbinding, bediening ventilator

Nummer 25

Dashboardopzet en elektrische verbindingen, opzet ventilatieopening links, afdekking ventilatieopening links, schakelaar ventilatie

Nummer 26

Opzet ventilatieopening rechts, afdekking ventilatieopening rechts, voorzijde bedieningspaneel, wijzerplaten, lichtschakelaar, aansteker

Nummer 27

Klep handschoenenkastje, contactsleutel, dashboardpaneel, choke, contactslot en elektrische verbinding

Nummer 28

Luidsprekerhouder, luidsprekerkapje, luidspreker en verbinding

Nummer 29

Monitorbehuizing en bediening verwarming, afdekking monitor, radio, monitor, versnellingspook

Nummer 30

Pedalen

Nummer 31

Handrem, regelpaneel voor stunts, borgplaat versnellingspook

Nummer 32

Schietstoelhefboom, afdekking schietstoelhefboom

Nummer 33

Voor- en achterkant behuizing pal

Nummer 34

Pal en spiraalveer van schietstoel, achterbank, middendeel achterbank

Nummer 35

Vloerplaat

Nummer 36

Motorkapscharnier, steun motorkap

Nummer 37

Houder steun motorkap, voor- en achterkant radiator, deel waterreservoir

Nummer 38

Deel basis voorbumper, basis voorbumper, armleuning, deurhendel

Nummer 39

Paneel portier links, ruit, frame ruit

Nummer 40

Scharnier, houder, slot

Nummer 41

Passagiersportier

Nummer 42

Telefooncompartiment, deurhendel

Nummer 43

Armsteun, paneel en sierstrip, ruit

Nummer 44

Scharnier, houder, slot

Nummer 45

Portier bestuurder

Nummer 46

Binnenzijde dak, zonneklep

Nummer 47

Zonneklep, bekleding binnenzijde dak

Nummer 48

Frame voorruit, voorruit, afdichtstrip siliconenrubber voorruit

Nummer 49

Achterruit, frame achterruit, afdichtstrip, siliconenrubber achterruit

Nummer 50

Benzinetank rechts, tankdopklep rechts, scharnier tankdopklep links

Nummer 51

Benzinetank links, tankdopklep links, scharnier tankdopklep rechts

Nummer 52

Bovenzijde carrosserie

Nummer 53

Frame tochtraam links, knop tochtraam links, klem tochtraam links, tochtraam links, knop tochtraam rechts, klem tochtraam rechts, tochtraam rechts

Nummer 54

Frame tochtraam rechts, hoedenplank, rug achterbank

Nummer 55

Achterkant hoedenplank

Nummer 56

Frame nummerplaat achter, hendel achterklep

Nummer 57

Achterklep

Nummer 58

Nummerplaat achter en basis, nummerplaathouder rechts, nummerplaathouder links, achterzijde behuizing kogelvrij scherm

Nummer 59

Behuizing veer kogelvrij scherm, voorzijde behuizing kogelvrij scherm

Nummer 60

Pal kogelvrij scherm, scharnier achterklep

Nummer 61

Band

Nummer 62

Achterwiel

Nummer 63

Achteras, achterzijde achteras, verbindingsteunen

Nummer 64

Transmissieas

Nummer 65

Left door

Nummer 66

Achterwiel

Nummer 67

Passagiersstoel, basis, rug, stoelbeugel rechts, stoelbeugel links

Nummer 68

Schietstoelhaak, versnelkop stoel, afdekking schroeven

Nummer 69

Achterlicht rechts en elektronicat

Nummer 70

Achterlicht links en elektronica

Nummer 71

Deel achterspatborden

Nummer 72

Paneel achterzijde rechts, paneel achterzijde links, afdekking motorkapscharnier, achterbak en elektronisch onderdeel

Nummer 73

Achterbumper, borgveer nummerplaat, buitenspiegel passagierszijde

Nummer 74

Antenne, koplamp links

Nummer 75

Koplamp rechts, zijrail links, zijrail rechts

Nummer 76

Motorkapklemmen, houders motorklapklemmen

Nummer 77

Voorkant carrosserie

Nummer 78

Houder spiraalveer links, houder spiraalveer rechts, ophangingsassen veringen voor, veren voorophanging

Nummer 79

Vooras, voorophanging

Nummer 80

Printplaat

Nummer 81

Frame

Nummer 82

Bovenzijde uitlaat rechts, onderzijde uitlaat rechts, achterzijde uitlaatpijp links, bovenzijde uitlaat links, onderzijde uitlaat links, achterzijde uitlaatpijp rechts

Nummer 83

Klep batterij, schroef klep batterij, batterij en elektrische verbindingen

Nummer 84

Chassis, stabilisator, draad borgplaatjes, sluitringen

Nummer 85

Ruitenwisser links, veren achterophanging, ruitenwisser rechts

Extra uitgave
Nummer 86

Tailor Fit Cover + een reeks nieuwe handleidingen - (Dit naar aanleiding van teveel klachten)



Zoals je kan zien werden en worden de onderdelen nog altijd door elkaar verstuurd. Uiteraard doet men dit bewust zodat je maar pas aan het model kan beginnen als je alles had ontvangen.
Op deze manier wordt je eigenlijk verplicht eerst de volledige collectie te kopen want anders is ze waardeloos en kan je er niet veel mee beginnen.

Daarom juist is het zo sarcastisch dat ze op hun website een tevredenheids garantie geven met de vermelding, "je kan elk moment annuleren zonder verplichting".



"The Making Of" van de Aston Martin DB5 James Bond - Scale 1/8

Mijn aandacht was getrokken omdat het een iconisch model betrof in de uitzonderlijke schaal 1/8. De eerste uitdaging was daarom om een volledig 85 délig pakket te vinden.
Google is je vriend zegt men en het internet werd afgeschuimd om iets te vinden. Afzonderlijke onderdelen zijn er genoeg te vinden. Prijzen schommelen tussen € 40 à € 120 p/pakket.
Dit omdat vele verzamelaars het volledige of gedeeltelijk pakket met onderdelen en magazines te koop aanbieden, hopende op een meerwaarde en geen zin hebben om er zelf aan te beginnen.
Zelfs aan het min. bedrag van € 40 zou je al vlug € 3400 kwijt zijn moest je alles afzonderlijk kopen met een zoektocht van maanden, dus dat was geen optie.

Zoals al eerder vermeld kon je in 2011 een 85 délig abonnement afsluiten waarna je elke week dan een magazine met onderdelen mocht ontvangen, 85 weken aan een stuk.
Het model was +- 57 cm lang, weegt meer dan 8 kg en bestaat uit 260 onderdelen.
Het volledige abonnement met alle magazines en onderdelen koste destijds € 800.



Review van de opbouw Aston Martin DB5 James Bond model.

De aanhouder wint en na lang zoeken heb ik een komplete set gevonden op Ebay, nieuw en kompleet met alle onderdelen, origineel verpakt met alle magazines voor € 600.
De verkoper was iemand uit Engeland, die zich had ingeschreven in 2011 maar het allemaal te ingewikkeld vond en nooit aan het avontuur was begonnen.

Dus € 600 was een goede prijs want voor volledige paketten wordt tot € 1500 gevraagd, losse onderdelen zijn te duur (Ebay staat er vol van) en voor een gemonteerd model durft men tot € 6000 vragen alhoewel de prijzen anno 2022 ernstig gezakt zijn.
Door Bonhams werd op 4 december 2021 nog een model verkocht voor £ 5,992 (€ 7,122) op de "Follow The Bond Street Sale - Important Collectors Motor Cars" veiling. Het is zoals men zegt wat de zot ervoor wil geven.


Onderstaande foto is van het volledige onderdelen pakket.





85 delen met magazines en 260 onderdelen.





Even eraan herinneren dat in de promotie folder destijds dit model werd voorgesteld met oog voor details en een realistische vergelijking met foto's van de echte Aston Martin DB5.  
Herinner je de foto's waar we dit artikel mee begonnen.

Vlgs. deze folder was de detail verbluffend en ze vergelijken links een foto de echte motor met rechts een foto van het schaalmodel.
Toegegeven, dat is een zéér realistische vergelijking.


 


Maar, hieronder zie je een echte foto van de motor van het schaalmodel zoals hij uit het pakket kwam.
Deze foto kreeg ik toegestuurd van een verzamelaar uit Duitsland die het model al in elkaar had gestoken.

Vergelijken we onderstaande foto met de foto uit de folder rechtsboven dan werd hier een loopje met de werkelijkheid genomen.





Nadat alle onderdelen waren uitgepakt werd direct duidelijk dat alles zéér slecht was afgewerkt, zéér basic, weinig detail en met een hoop fouten en problemen omtrent pasvorm.




De 5 metalen body onderdelen (voorstuk, dak, achterstuk, deuren, koffer, motorkap) zijn volledig van metaal (die-cast) en waren vanuit de fabriek zilverkleurig gespoten.
Toen we deze body onderdelen naast elkaar legden leek het erop of ze allemaal in verschillende kleuren zilver waren gespoten. 
De vermelde kleur was "Silver Birch Metallic" maar alle metalen onderdelen hadden verschillende zilver kleurschakeringen! 
Blijkbaar hadden ze niet in hetzelfde kleurbad gezeten.

Bij de promotie foto's valt het op dat er meestal wit/zwart of grijs fotografie gebruikt werd en dan vallen kleurverschillen natuurlijk niet op.
Kijk ook naar de pasvorm van de deuren op de foto hieronder die mooi perfect zijn.




Van alle gemonteerde modellen die ik al heb gezien was er geen enkel matching colors en geen enkel model met mooie pasvormen van deuren, koffer of motorklep.
Onderstaande foto kreeg ik toegestuurd van een verzamelaar en waar duidelijk het kleurverschil van de passagiersdeur zichtbaar is.




Bij een ander model zie je een motorkap die niet past en een andere kleur had.





Hieronder zie je dat de motorkap openstaat, ook de deuraansluiting past niet en raakt de body..




Een kofferdeksel dat niet past en openstaat.             Foto stuur uit de folder                   ... en de werkelijkheid


              


En, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een hoop problemen want geen enkel metaal onderdeel had een kleur match of juiste pasvorm, deuren, motorkap, kofferdeksel, dakplaat, allemaal verschillende kleuren zilver en geen enkele kleur kwam in de buurt van de body. Onbegrijpelijk voor zo een duur model en het werd dan ook onmiddelijk duidelijk dat om een perfect model te verkrijgen de ganse body met zijn metalen onderdelen opnieuw zou moeten gespoten worden.

Het monteren met al deze kleurafwijkingen en slechte pasvorm heeft totaal geen zin en daarom was de enige oplossing het model volledig professioneel laten herspuiten.
Voordat dit gebeurd werden eerst alle beweegbare metalen onderdelen gecontroleerd op pasvorm en aangepast daar waar nodig. 
De deuren bv. pasten niet, hingen door, raakten op diverse plaatsen en de scharnieren hadden veel te veel speling. (Later meer hierover)

Doordat de body werd herspoten verdwenen ook de diverse decals en stickers.
Hiervoor heb ik een firma gevonden die gespecialiseerd is in Aston Martin decals waar je ze kan bestellen. (klik hier)


Hieronder foto's van de kale body nadat deze terug was herspoten.
Alle metalen delen waren nu mooi in dezelfde kleur.







Dit schaalmodel 1/8 van de beroemde James Bond DB5 heeft veel gedetailleerde en bewegende onderdelen, daarbij ook nog een hoop electronica zoals lichten, remlichten wanneer je het rempedaal indrukt, klaxon, motor geluid wanneer je de sleutel omdraait, verlicht dashbord en meters, interieur licht wanneer je de deur open doet en nog veel meer.

Daarom dat bij elk pakket een magazine was bijgevoegd met de handleiding waarin elke stap wordt uitgelegd, althans dat was de bedoeling.
In de praktijk stelde ik vast dat de bijgevoegde handleiding totaal waardeloos was en eigenlijk niet te gebruiken. Over de electronica is weinig tot niets terug te vinden in de magazines. 

Ook ontdekte ik dat Eaglemoss (de uitgever) in 2013 een ‘extra’ issue – Part 86 had uitbracht met een mooie "tailored-to-fit" Aston Martin Car Cover kompleet met logo en, een complete nieuwe set met instructies!
(Blijkbaar waren er zoveel klachten geweest over de oorspronkelijke handleiding dat ze de hoes samen met vernieuwde bouwplannen uitbrachten als 'extra' issue Part 86)

Deze nieuwe bouwplannen uit 2013 waren al even waardeloos als die van 2011. Onderaan deze pagina vindt je de handleidingen van 2013 terug. 
Vergelijk ze met een LEGO handleiding en je zal begrijpen met wat ik bedoel, onbegrijpelijk. 

Anno 2019/20 is het wel even zoeken naar zo een 'Aston Martin Hoes' want die zijn niet gemakkelijk meer te vinden.
Via een bevriend verzamelaar in het buitenland kon ik er ééntje kopen dat werd aangeboden in Nieuw-Zeeland. 




De start


Het eerste onderdeel pakket met Magazine was 01, het kogelschild, de grill en 2 Aston Martin emblemen.




Daar kan je natuurlijk niets mee beginnen, dus we volgen de handleiding en die begint met het monteren van de chauffeur stoel.  Ik heb deze stap voorlopig overgeslagen en ben direct naar fase 2 gegaan, de motor.

Al vlug was duidelijk dat de onderdelen van de motor zeer slecht waren afgewerkt met weinig oog voor detail. Uiteraard kan je gewoon de handleiding volgen en alles basic in elkaar steken maar, dat doen we dus niet.

De belangrijkste zaken zoals starter motor, alternator, distributor e.a. waren zeer basic en vragen toch handmatige aanpassingen. De carburateurs lijken ook te smal en zo waren er nog wel een aantal zaken die niet klopten aan de motor. Diverse zaken hadden zelfs niet de vorm zoals bij de werkelijke onderdelen. Hier zijn dus belangrijke aanpassingen nodig alvorens we kunnen starten.


Hoe bedriegelijk kan een foto zijn.
Bekijk het kleppendeksel hieronder van de presentatie folder waar het lijkt of dit deksel gechromeerd is.





De foto hieronder is de werkelijke situatie van hoe het kleppendeksel er in werkelijkheid uitziet.



De eerste taak was het verwijderen van de topjes van het kleppendeksel die meer op eikelnoten leken dan op schroefdopjes. Ook de vorm van het deksel klopte niet met de werkelijkheid.
Zodra de topjes verwijderd waren kon het kleppendeksel bewerkt worden. Het werd aangepast, werd glad gemaakt en kreeg een meer afgeronde vorm.
 


Nadien werden de covers in een primer gezet en vervolgens beschilderd met Humbrol chroom.
Wanneer deze verf droog was werden ze ingewreven om de glans te verwijderen, zodat ze meer lijken op aluminium.





De motor

Het motor blok was geschilderd in dezelfde kleur als de body van de wagen (Silver Birch) hetgeen niet correct was.

Via Google vond ik foto's van de motor van een echte Aston Martin restauratie welke een goede referentie was van hoe het er moest uitzien.
De motor moest een doffe aluminium kleur krijgen hetgeen werd bereikt door een mix van Humbrol Aluminium en mat grijs.

De startmotor heeft de elektrische aansluitdoos gemonteerd met een spoel eronder, beide ontbraken in de detail.
Dit werd aangepast en geschilderd in de juiste kleuren voordat sommige stukken draad toegevoegd werden voor toekomstige verbinding.
Het oliefilter had enorme naden die verwijderd werden, nadien geschilderd in de juiste lichtblauwe kleur - op sommige echte DB 5 's waren ze ook lichtgroen.


De motorblok helften werden geassembleerd na het monteren van de startmotor en oliefilter waar ik opmerkte dat de starter vreemd schuin naar achteren stond. Na het controleren van een groot aantal foto's van de echte motor was het duidelijk dat dit ook niet juist was. Wanneer de versnellingsbak en het koppelingshuis aan de motor werd verbonden was er 3-4 mm ruimte tussen de starter en het koppelingshuis.

Alles werd uit elkaar gehaald en de starter montage werd veranderd zodat dit recht paste op het blok. De opening tussen de starter en koppelingshuis werd opgevuld. De motor en de versnellingsbak werden pas in elkaar gezet nadat ze  waren herschilderd in de juiste brons en satijn zwart kleur.

De cilinderkop was het volgende deel dat aandacht vroeg. Juist zoals bij het motorblok was dit gegoten in metaal en vrij zwaar. Er waren eerst een aantal naden die moesten aangepast worden waarna deze opnieuw werden gespoten in een alu kleur.

De bougiedoppen waren vrij nauwkeurig gegoten zodat deze direct konden geschilderd worden in mat zwart. De hoofd bouten werden in zilver gespoten en daarna werden de nok covers vastgeschroefd op hun plaats.

Het uitlaatspruitstuk werd gespoten met een mengsel van Metalcote staal en titanium om meer afwisseling te geven aan de motor.

De carburateurs waren het volgende probleem. 
De stukken zoals geleverd waren ongelooflijk basic met weinig oog voor detail. De bovenste koppeling en ontluchtingsslang waren allemaal uit één stuk gegoten


De foto hieronder toont hoe het stuk eruit ziet zoals het werd aangeleverd.





De foto hieronder toont dit zelfde stuk van een echte Aston Martin DB5.



Een compleet nieuwe montage werd gemaakt met behulp van een buis, 1 mm stalen staaf en een  rubber kous, de steunpoten werden gemaakt 4 mm korter dan de belachelijke lange benen op de standaard kit.
Hoewel niet perfect waren de aangepaste en afgewerkte hulpstukken aanzienlijk beter dan de bijgeleverde delen.

De foto hieronder laat zien hoe het eruitziet nadat het volledig met de hand werd aangepast.






De carburateurs nadat alles volledig met de hand werd aangepast en geschilderd. 








De kleppendeksels werden voorzien van realistische schroef doppen gefixeerd aan de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk, de kop werd gemonteerd op het motorblok.




Vermits er weinig detail aanwezig was werd deze zelf toegevoegd zoals olie leidingen tussen oliekoeler en carter, een oliefilter versnellingsbak toevoerleiding werd ook toegevoegd met behulp van een aluminium buisje en een gevlochten slang. Een peilstok en de buis werden vervaardigd en werkzaamheden aan de distributeur met ontsteking draden.





Een inspectie van de bijgeleverde distributeur was om te lachen.
Er waren zes stekkers op de motor, vijf draden die uit de meegeleverde ontsteking buis kwamen en slechts drie draden die uit de verdeler kwamen!

Dergelijke wagen zou niet vlot lopen met deze configuratie

Alle draden werden afgesneden en nieuwe lokalisatie gaten werden geboord op de juiste plaats.
Van de ontsteking werden ook de draden
afgesneden en gaten geboord naar nieuwe leads die werden gemaakt met een correcte geel / zwart gestreepte draad.
 


Distributie kap en zwarte afdekkingen werden custom gemaakt.
De volgende stap was de voorzijde van de motor monteren. Opnieuw werden onderdelen hermaakt en de alternator werd omgevormd tot iets dichter bij de werkelijkheid.
Bedrading werd toegevoegd aan dit deel voor toekomstige aansluitingen elders.




De peilstok buis en de peilstok zijn niet aanwezig op de motor in de kit zodat ik deze onderdelen dan maar van scratch heb gemaakt van buizen en staaldraad.

 Hieronder een foto van de motor van een echte Aston Martin DB5.





De zetels

Vermits de bijgeleverde zetels van het model in een lelijk zwart plastiek waren werd overwogen om deze te overtrekken in echt leer van de juiste kleur grijs.

Hieronder een foto van het interieur uit de echte James Bond Aston Martin DB5.



Ik kocht een huid
leder die dun genoeg was en soepel aanvoelde in een grijze kleur.

Eerst was de bestuurder zetel aan de beurt. Het resultaat zie je hieronder.
Dit was geen eenvoudig klusje en ben diverse keren opnieuw moeten beginnen.
Deze eerste zetel bekleden met leder heeft dan ook ettelijke werkuren gevraagd.






















De deuren

Na een hoop gesukkel met de eerste zetel om tot een behoorlijk resultaat te komen werd overwogen om ineens ook de deurpanelen aan te pakken en deze te bekleden met leder.
De bijgeleverde basis stukken stemden ook weer niet overeen met de realiteit en daarom besloot ik alles aan te passen en te beginnen van scratch.




De plaats waar een mappen zakje ging komen werd verwijderd.




Nadien werd het deurpaniel glad geschuurd.




Het leder werd gesneden en aangepast met de juiste contouren.




Een armgreep werd gemaakt in leder en ook een raambovenstuk.




Onderstaand stukje werd bekleed met leder.




De foto hieronder laat de eind afwerking zien. De vlekken in het leder is de lijm die nog moet drogen.





Volgende fase was het bekleden met leder van de achterzetel.
Het resultaat zie je hieronder.











En als laatste was de passagiers zetel aan de beurt. 
Het resultaat zie je hieronder.















 
Het motorcompartiment

Er zijn nog wel een aantal zaken die moeten uitgevoerd worden in leder maar eerst gaat de aandacht naar de volgende fase en dat is de detail van het motorkompartiment.
Zoals de meeste stukken die we tot op heden tegenkwamen zijn ook dez onderdelen zeer basic met te weinig detail dus besloot ik hier ook weer iets realistisch van te maken.

Er worden zaken toegevoegd zoals bij de echte Aston Martin, buisjes, darmpjes en bedrading in de juiste kleuren.
 






De zijdelen worden ook aangepast met de nodige details zoals, buisjes, darmpjes en bedrading in de juiste kleuren.
 




Dit resultaat oogt al veel realistischer.






Het interieur

De volgende fase is een deel van het interieur.
Wederom plastiek met weinig detail en daarom gaan we dit gedeelte ook weer aanpassen.

Voor de vloertapijt bekleding  heb ik een zelfklevend lichtgrijs stof materiaal gevonden dat perfect matcht met de grijze zetels die later worden gemonteerd.
Eerst werden templates in papier gemaakt om de juiste vormen te krijgen.







Nadat de vloerbekleding was geplaatst moesten er nog leder detail uitgevoerd worden.
Zo werd de armsteun bekleed met leder en een gedeelte van de handrem.
Tevens werd de middenconsole geplaatst met de bedrading.
Ook werd al een deel van het mechanisme geplaatst voor de James Bond schietstoel later.



De pedalen werden geplaatst en kregen meer detail zoals ook de middenconsole.
Een deel van de achterzetel werd gemonteerd.



Als laatste werden de beide voorzetels gemonteerd.


 


 
De body parts

Volgende fase is terug het bodywerk.

We beginnen met het plaatsen van de ramen en chroomlijsten.
Dit zijn de eerste onderdelen die vrijwel goed passen. Voorzichtigheid is geboden bij het plaatsen en lijmen van de ramen. 
Voor en achterruit worden eerst geplaatst en nadien de zijruitjes achteraan.






Volgende fase is de achterzijde van de body.
Aan de achterzijde worden de achterlichten geplaatst met bijhorende bedrading. Het achtergedeelte van de achterzetel wordt gemonteerd.
Ook de nummerplaatverlichting en de nummerplaat worden gemonteerd samen met het kogelschild in het kofferdeksel.








Volgende fase is de montage van het dak aan de achterzijde van de body.
Dit gedeelte paste redelijk goed.






Het interieur wordt aan het voorste motorkompartiment bevestigd.
Het dashbord en het stuur worden ook gemonteerd.









De ophanging en de remschijven werden geplaatst.











Nu is het tijd om het voorste body stuk over de motor te bevestigen.






Alles werd nagekeken en past goed en mooi aan elkaar. Oef !






De velgen

Bij het uitpakken van dit pakket was de ontgoocheling groot.
De velgen waren van plastiek en leken helemaal niet op de echte spaakwielen van de James Bond wagen.
De slechtste immitatie die ik al ooit heb gezien.





Hieronder een spaakwiel van de echte James Bond.




Dus dit wordt custom werk.

   
Het eind resultaat.



   
De 4 metalen custom spaakwielen met 72 spaken.
    Het zijn schaal replica's van de DB5 Borrani's.




    Gepresenteerd op de wagen geeft dit onderstaand resultaat.


 
 

De deuren

Zoals was te verwachten waren ook hier veel aanpassingen nodig maar die had ik al voorzien van in het begin.
De deuren pasten totaal niet, de pasnaden waren nergens gelijk, raakten elkaar of klemden, idem bij koffer en motordeksel en dakstuk. Hier waren uren aanpassings werk nodig om alles mooi te laten aansluiten.
Gelukkig werd dit in het begin uitgevoerd alvorens de carrosserie volledig terug werd herspoten om nadien geen lakschade te veroorzaken.  
Bij de meeste afgewerkte modellen zie je dan ook slecht sluitende, slepende, rakende of afhangende deuren. Idem bij koffer en kogelschild en bij het motordeksel. 
Alleen in folders is alles perfect !?! Hoe beelden je kunnen bedriegen !




Ook alle chroomwerk van de koplampen, grill, spiegels en bumpers moest worden aangepast alvorens dit mooi aansloot.
Meer dan 4 uur extra werk.  






Nadat de deuren mooi waren bevestigd moest ook de onder dorpel aangepast worden om mooie pasnaden te krijgen.










Mooie pasnaden van de motorkap na de nodige begin correcties.




Het motorkompartiment met motor en volledig aangepaste details.













De handmade spaakwielen zoals bij de echte DB5.






De eindafwerking naderd.






Montage van de bodemplaat.




Aansluiten van alle electriciteit bedradingen.
Ook hier was de handleiding summier en moest je maar zorgen dat je eruit kwam. 






Het afgewerkt model
















Het dashbord van het schaalmodel




Het dashbord van het echt model







 
Na de volledige afwerking toch enkele bedenkingen.

Niets maar dan ook niets paste aan dit model zonder eerst de nodige aanpassingen te moeten voeren.
Alles was te basic en de echte detail was niet aanwezig.
Het schietstoel mechanisme heb ik gedesactiveerd. Een mooie optie maar als je het activeerd heb je gegarandeerd schade, aan zowel het dakpaneel als aan eventueel omringende zaken.
De stoel en het dak worden letterlijk weg geschoten en vliegen als een ongecontroleerde frisbee in het rond met alle gevolgen vandien.
Spijtig voor zo een exclusief en duur model. 

De meeste modellen die te koop worden aangeboden zijn erbarmelijk afgewerkt of niet kompleet en een hoop ervan staan te koop, afgewerkt en onafgewerkt.
De "tailored-to-fit" Aston Martin Car Cover, kompleet met logo wordt ook nergens aangeboden als je op internet een model zoekt of vindt.

(Er waren ook teveel klachten geweest over de oorspronkelijke handleiding - onderaan deze pagina vindt je de vernieuwde bouwplannen)


Als je de afwerkingsgraad vergelijkt met de Pocher modellen van destijds in dezelfde schaal 1/8 dan vergelijk je een Skoda met een Rolls Royce.   

Oorspronkelijk waarde van het volledige bouwpakket in 2011: € 800
Kwaliteit van het totale pakket : 5/10
Afwerking van de metalen delen : 3/10
Afwerking kunststof delen : 4/10
Detail van de onderdelen : 2/10
Pasvorm van de onderdelen : 3/10
Match kleur van de metalen body onderdelen : 2/10

Geschatte waarde van het huidige afgewerkt model : € 4000 à € 5000
Door alle aanpassingen die werden uitgevoerd is hogerstaand model een waardevolle uitvoering geworden met een hoge waarde.
Alles werd tot in de perfectie afgewerkt.

Is dit de uiteindelijk kostprijs waard? NEEN :(
Zou ik er terug aan beginnen? NEEN :)
Heb ik er plezier aan beleefd? JA :)



Hieronder vind je de verbeterde bouwplannen in PDF uit 2013, dit na massaal veel klachten over de handleidingen van 2011
Zijn deze beter en duidelijker dan die van 2011 ? Het antwoord is NEEN.



James Bond Aston Martin
LEGO® Creator Expert - Review & Montage