REVIEW
             LEGO® Technic 42082 Rough Terrain Crane
 



LEPIN - MOULD KING
LAMBORGHINI SIAN FKP 37


Bouw & Review



LEGO Creator Expert 10262
JAMES BOND™ Aston Martin DB5


Bouw & Review



LEGO Technic 42082
Rough Terrain Crane


Bouw & Review

 


LEGO® Technic 42082 Rough Terrain Crane



In Augustus 2018 werd de LEGO® Technic Rough Terrain Crane voorgesteld. De grootste en meest complexe in zijn soort.

Ondertussen 2021 is de onderstaande Lego® MOC-20920 RC Liebherr LTM11200 Crane de grootste met 8228 stukken.





LEGO® TECHNIC 42082 - Kraan voor alle terreinen



Deze Lego®  Technic-set "Kraan voor alle terreinen" N° 42082 is overigens de grootste en hoogste Lego® Technic-kraan ooit (stand augustus 2018)! 


Ze bevat de Power Functies-motor voor de bovenste of onderste kraanmodus en om talloze gemotoriseerde functies te gebruiken die zeer eenvoudig te bedienen zijn. 
De steunpoten zakken, de bovenbouw draait 360 graden, bedien de lier of schuif de arm tot een meter uit.

De met de hand te bedienen functies zijn, vierwielbesturing, vierwielaandrijving, gedetailleerde V8-motor met bewegende zuigers en draaiende ventilator, verstelbare zijspiegels en een gedetailleerde machinistencabine met een deur die open kan.
Bij dit enorme model horen ook 2 opbergvakken die open kunnen met gereedschap, kettingen en een brandblusser, evenals 4 onderlegplaten voor de uitschuifbare steunvoeten en 4 Lego Technic-bouwelementen die kunnen worden opgetild en samengevoegd. Het model uit deze 2-in-1 Lego Technic-set is in de kleuren rood en zwart gespoten en kan ook worden omgebouwd tot een mobiele heimachine.

Uitvoering

- Met Lego Power Functies: de grote motor dient voor de bediening van de bovenste en onderste functies van de kraan 
- Kies de bovenste of onderste kraanmodus om de gemotoriseerde functies te gebruiken die zeer eenvoudig te bedienen zijn 
- Laat de steunpoten zakken, draai de bovenbouw 360 graden, bedien de lier of schuif de arm tot een meter uit 
- Met de hand bedienbare functies: vierwielbesturing, vierwielaandrijving, gedetailleerde V8-motor met bewegende zuigers en draaiende ventilator, verstelbare zijspiegels en een cabinedeur die open kan 
- Maak de Lego Technic-bouwelementen aan de haak vast en stel jouw vaardigheden als Lego-kraanmachinist op de proef 
- Maak de deur open om in de gedetailleerde machinistencabine te komen 
- Open de opbergvakken om de kettingen, het gereedschap en de brandblusser te pakken 
- De kraanwagen is in de kleuren rood en zwart gespoten 
- Deze Lego Technic-set is ontworpen voor een intense en plezierige bouwervaring 
- De grootste en hoogste Lego Technic-kraan ooit (stand van augustus 2018) bestaat uit meer dan 4050 onderdelen 
- 2-in-1 Lego Technic-model: kan worden omgebouwd tot een mobiele heimachine 
- In de werkstand is de voor alle terreinen geschikte kraanwagen 100 cm hoog, 66 cm lang en 26 cm breed 
- In de rijstand is het model 27 cm hoog, 76 cm lang en 20 cm breed 
- De mobiele heimachine is in de rijstand 24 cm hoog, 50 cm lang en 20 cm breed

Optioneel

- IR Remote Control

     

 


 

 
 
De inhoud van de doos

In de doos zijn 2 instructie boeken bijgevoegd met een nuttige samenvatting van de te gebruiken onderdelen en een stickerblad .




Verder zijn er zakjes met onderdelen genummerd van deel 1 tot 13. Elk nummer bevat ook verschillende zakjes.
In totaal zijn er meer dan 4000 onderdelen en 1070 instructie tekeningen.
Gemiddelijk zal je 33 hr besteden aan de opbouw van deze kraan.





Lego® vermeld in de handleiding ook steeds de werkelijke lengte van, assen, staafjes en balk onderdelen op schaal 1:1 om vergissingen te vermijden.




DE MONTAGE

Deel 1 van boek 1: Chassis-versnellingsbak
/ blz 8 - 81 / tekening 144 / tijdsduur +- 4 hr



Het eerste dat geconstrueerd moet worden, is het versnellingsbak mechanisme dat zich in het midden van het chassis bevindt. 
Hieronder zie je het resultaat van stap 1. Reken op ongeveer 4 uur werk.



De opbouw van stap 1 is vrij ingewikkeld ompdat er veel versnellingen zijn. 
Dit geheel neemt de stroom van de bovenbouw (die de motor huisvest) via het midden van de draaitafel naar twee versnellingshendels, die twee functies besturen: de uitschuifbare steunen en de rotatie van de bovenbouw. Het doel van al die horizontale versnellingen is om het vermogen van de versnellingshendel terug naar de draaitafel te krijgen, waar de bovenbouw de rotatie zal bevestigen (na de juiste versnelling omlaag). 

Het zou veel eenvoudiger zijn geweest om de bovenbouwrotatie vanuit de bovenbouw zelf te regelen in plaats van de stroom naar beneden door de draaitafel te leiden en vervolgens terug te gaan naar dezelfde draaitafel. Dit zou de functie echter moeilijker maken om te bedienen: we zouden een hendel op de bovenbouw moeten verplaatsen terwijl deze roteert.

Technic bouwers weten hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat elk mechanisme soepel loopt voordat het overgaat naar de volgende. Ondanks de extra aandacht kon ik deze tandwieltrein niet zo goed laten draaien als ik had gewild. Er is veel wrijving, schijnbaar omdat de versteviging voor deze verticale assen nogal ad-hoc gebeurt, met een wirwar van connectoren die in alle richtingen wijzen. Dit is echter slechts een kleine persoonlijke ergernis, het lijkt verder geen ernstige gevolgen te hebben voor de uiteindelijke prestaties van het model.

 





Deel 2 van boek 1: De Assen
/ blz 82 - 133 / stappen 273 / duurtijd +- 2.30 hr






Vervolgens worden de twee as-secties toegevoegd. De kraan heeft vierwielaandrijving (die ook de fake motor aansturen), twee differentiëlen voor de vierwielbesturing.




De constructie ziet er verrassend klein uit aan het einde van stap 2. 
Er is ook een reden voor de kleurcodering. Het chassis is op dit punt bijna (maar niet helemaal) symmetrisch. De groene en oranje delen zorgen ervoor dat de twee uiteinden gemakkelijk kunnen worden onderscheiden, waardoor het risico van het monteren van de latere stappen aan het verkeerde uiteinde wordt verkleind. Alleen verrassend dat de instructies het niet explicieter benadrukken.





Opgelet !
Tijdens de opbouw zag ik een kleine fout in de instructies die een onervaren bouwer zou kunnen verwarren.
Even terug naar stap 1 bij tekening 119 krijgen we de instructie om vier 3L stop-assen gedeeltelijk in te brengen. Maar komen we later bij stap 2, dan worden deze assen ten onrechte volledig ingedrukt weergegeven. 
Hier is het dus opletten want ze mogen zeker niet ingedrukt worden tot je aan deel 7 van tekening 545 bent!




  
  
Bovenaanzicht van het afgewerkte deel 2

   
   
Detail linkerzijde



    
Detail rechterzijde



    
Detail tandwielen en differentiel



    
Detail van 1 as van de 4 wielaandrijving




Deel 3 van boek 1: De voetsteunen 
/ blz 134 - 195 / tekening 373 / tijdsduur +- 5 hr





Vervolgens moeten we aan de voor en achter zijde twee voetsteunen toevoegen.
Deze steunen maken gebruik van mini-lineaire actuators. 
(Een lineaire actuator is een onderdeel die een roterende beweging van een lage voltage DC motor omzet naar een lineaire beweging – duwende en trekkende beweging)

Helaas missen de steunen de juiste koppeling om op hun plaats te vergrendelen als ze omlaag staan, om de spanning van de actuator af te nemen.




Met de steunen op hun plaats ziet het chassis er plots veel groter uit.

     Hieronder de onderzijde van het chassis met gemonteerde voetsteunen 


   
Hieronder de bovenzijde van het chassis met gemonteerde voetsteunen

       
Hieronder de detail van de  gemonteerde voetsteunen



     Hieronder de detail van het as mechanisme van 2 gemonteerde voetsteunen






Deel 4 van boek 1: Motor
/ blz 196 - 229 / stappen 431 / tijdsduur +- 2 hr






In deel 4 voegen we een werkende V8-motor met ventilatorschroef toe.



    Bij het manueel rijden zie je de cylinders op en neer gaan en de schroef draaien




Deel 5 van boek 1: Besturing
en voorzijde chassis / blz 230 - 261 / stappen 484 / tijdsduur +- 1 hr







In deel 5 voegen we extra versterking toe aan het uiteinde van het chassis en de besturing.

 

Deel 6 van boek 1: De Draaitafel  / blz 262 - 283 / tekening 514 / tijdsduur +- 2 hr





Hier wordt het interessant. Een draaiende bovenbouw zoals die op dit model heeft een grote en stevige draaitafel nodig die het gewicht kan dragen zonder dat het opzij kan kantelen. 
De 60-tandige Technic draaitafel op zichzelf is niet geschikt voor deze taak - de diameter is te klein en heeft te veel speling. 

Vier van de nieuwe grote kwartcirkeltandwielen maken een mooie gladde ring, wat wel lijkt te helpen maar, wat echt nodig is, is een soort wentellager om twee van dergelijke ringen soepel tegen elkaar te laten roteren. 
Er loopt een groef langs de rand van de ring maar welk deel past er in? Verschillende dingen zijn uitgeprobeerd in de LEGO gemeenschap maar deze hebben allemaal nadelen. 
Bij dit model introduceert men de "officiële" oplossing, en het is een goede oplossing ! 


Onderdeel # 50254 Treinwiel klein,  Onderdeel # 22484 Balk 1L met trekhaak,  Onderdeel # 24121 Tandstang 11 x 11 gebogen.



Deze mini-treinwielen (# 50254) zijn te klein voor een Technic-as, dus moeten ze op een mini onderdeel worden gemonteerd. Acht van hen zijn gemonteerd op een vrij zwevende ring met Technic-connectoren die tussen de twee ringen van kwartcirkelstukken past.



Deze montage zorgt voor een perfecte pasvorm en en de rotatie verloopt zeer soepel.

   Centraal van de draaitafel zie je de as-opening waar later de bovenbouw in wordt geschoven.


Deel 7 boek 1: De Wielkasten / blz 284 - 321 / stappen 600 / tijdsduur +- 1.30 hr



In stap 7 worden ook de besturingshendels langs beide zijden toegevoegd aan de versnellingshendels aan de zijkanten van het chassis.
Onderstaande wielkasten geven al een goed idee van de grootte van dit beest.








Deel 8 van boek 1: De Wielen / blz 322 - 348 / tekening 663 / tijdsduur +- 3 hr

In Stap 8 worden de velgen en wielen toegevoegd, samen met verschillende cosmetische functies en verstevigingen.



      Hieronder
het model met gemonteerde wielen


    
Hieronder achteraan centraal de draaiknop om de 4 wiel aandrijving te besturen


   
Hieronder de voorzijde van de constructie met verlichting, plaatnummer, uitgeklapte voetsteunen en zijdelingse steunen voor de latere buitenspiegels.


Deel 9 van boek 2: De Opbouwbasis en Lineaire Actuators
  / blz 2 - 49 / tekening 733 / tijdsduur +- 2 hr
(Een lineaire actuator is een onderdeel die een roterende beweging van een lage voltage DC motor omzet naar een lineaire beweging – duwende en trekkende beweging)

Nu we een stevige basis hebben kunnen we doorgaan met de bovenbouw. 
Stap 9 begint met de lineaire actuators die verantwoordelijk zijn voor het heffen van de kraanarm, dit samen met een versnellingshendel die verantwoordelijk is voor de keuze tussen chassis en opbouwfuncties, en een reeks versnellingen.



OPMERKING foto hierboven: 
Het is mij opgevallen dat de lineaire actuators in tegenovergestelde richtingen wijzen en op een enkele dragende as zijn gemonteerd. Terwijl de arm/giek omhoog wordt gebracht, roteren de assen van de twee lineaire actuators enigszins in tegenovergestelde richtingen ten opzichte van elkaar, waardoor de actuators zich in iets verschillende mate uitstrekken. Dit legt meer nadruk op een van de twee lineaire actuators.
Volgens mij zou het beter zijn als de twee 20-tand wielen in dezelfde richting zouden staan. Ik kon echter geen gemakkelijke aanpassing vinden om dit te bereiken, omdat de rest van de as wordt opgenomen door connectoren die een belangrijke structurele rol spelen. 
Gelukkig is het effect vrij gering en lijkt het de werking van het uiteindelijke model niet merkbaar te beïnvloeden.



OPMERKING tekening hieronder: 
De witte 3L-asverbinding die hier in het midden van de afbeelding hieronder wordt weergegeven heeft geen as die in de rechterkant van de foto valt. 
Een as van 2 l lijkt hier extra stabiliteit te bieden of is dit een fout van LEGO ?




Stap 10 van boek 2:  De versnellingsbak- en vermogensfuncties van de bovenbouw / blz 50 - 111 / tekening 828 / tijdsduur +- 4 hr

Fase 10 voegt nog een versnellingsbak hendel toe, deze is verantwoordelijk voor de drie gemotoriseerde bovenbouwfuncties. Een groot deel van de inspanningen van een Technic-ontwerp gaat in het verminderen van wrijving.
Hier hebben we een ongebruikelijk mechanisme dat specifiek is ontworpen om wrijving te vergroten! 

De bovenste lichtgrijze as met halve bussen is vast en kan niet draaien, dus de twee witte rubberen elastieken bieden weerstand tegen rotatie van de twee rode assen. Deze assen besturen twee van de functies: armverlenging en haak beweging. Vermoedelijk is het de bedoeling ongewenste bewegingen van beide functies te voorkomen als gevolg van de zwaartekracht of het slippen van de versnellingsbak. 

Ik vraag me wel af hoe goed de elastiekjes deze behandeling op de lange termijn zullen overleven wetende indien dergelijk elastiekje de geest geeft je de halve kraan terug moet afbreken om aan het onderdeel te geraken ?! 
Waarschijnlijk heeft Lego deze elastiekjes voldoende getest op betrouwbaarheid.



De versnellingsbak (links) kan eenvoudig worden bevestigd aan de vorige versnellingsbak (rechts).
Deze montage ploft recht bovenop de vorige versnellingsbak. Er is hier genoeg technische detail om te bewonderen.


Daarna voegen we de batterijbox en de L-motor toe. Ook hier is er veel aandacht voor detail. De batterijbox vormt tevens een tegengewicht voor de enorme arm/giek en heeft een eenrichtingshulpstuk op de schakelaar en, een kleine clip om de kabel vast te houden en, een snelontgrendelingssysteem om eenvoudig de batterijen te verwisselen.


           De batterij box rechts en de motor links 


Eindelijk krijgen we de mogelijkheid om de bovenbouw aan het chassis te bevestigen. 
Hier is toch wel wat extra aandacht nodig. Je zou denken dat deze zich gemakkelijk koppeld aan het midden van de draaitafel maar in mijn geval zat ze niet juist.
Dit merk je maar pas nadien als je een test uitvoerd en tot de vaststelling komt dat je een groot deel terug moet afbreken zodat de bovenbouw terug kan verwijderd worden.

Nadat de bovenbouw juist is geplaatst heb je de mogelijkheid om motorsche pre-testen uit te voeren zodat je kan zien of de schakelfuncties goed werkten.
Bij mijn bleef de motor dood en dan begin je even te zweten. Eerst de nodige demontage gedaan zodat motor en batterij box terug verwijderd konden worden. Voor de zekerheid nieuwe batterijen gestoken en de connecties nagekeken, alles terug getest maar zonder resultaat waardoor ik vreesde voor een probleem met de motor. Plots viel mijn oog op de batterijbox die blijkbaar aan de achterzijde ook een schuiflade had waardoor er geen 3 maar 6 batterijen in de box moesten gestoken worden. Deze detail stond niet vermeld in het instructie boek waar de tekeing 3 batterijen aangaf. Alles terug gemonteerd, getest en goedgekeurd op werking. Alle versnellingen deden wat ze moesten doen en de functies werkten naar behoren.

   Hieronder aan de bovenbouw zie je de gele as die in het centrale circel gedeelte van de onderbouw moet komen.




Stap 11 van boek 2: De giek/kraanarm / blz 112 - 201 / tekening 967 / tijdsduur +- 1.30 hr



Nu gaan we verder met de opbouw van de kraanarm die bestaat uit 2 delen, het vaste gedeelte en uitschuifbare gedeelte. 
De voltooide kraanarm strekt zich zeer soepel uit en is opmerkelijk sterk en stijf.
De montage vraagt wat geduld en bestaat uit een hoop onderdelen en assen.



Deel 12 van boek 2: Montage van de kraanarm en diverse afwerkpanelen / blz 202 - 255 / tekening 1070 / tijdsduur +- 1.30 hr



De kraan wordt voltooid door de toevoeging van verschillende Technic-panelen in een onderscheidend rood en zwart kleurenschema. 
We zijn ondertussen aan tekening 1000 gekomen!






Deel 13 van boek 2: De Cabine, de muursecties ruwbouw en toebehoren 
/ blz 256 - 321 / tekening 1170 / tijdsduur +- 1.30 hr

Deze set zet de recente Technic-trend voort door het toevoegen van een paar afzonderlijke accessoires van het soort die meer vertrouwd zijn in systeemsets. 
We krijgen bij deze set twee kleine gereedschapskisten en vier steunplatforms om onder de steunen te plaatsen, elk met een eigen opbergvak in het voertuig.
Er is ook een kleine brandblusser in de bestuurderscabine. Deze dingen geven het model verder realisme.


    De
toolbox hieronder rechts 


   
Het blusapparaat achter de cabine 


    
De steunen die zakken op hun steunplatvorm 


    
De steunen op het steunplatvorm 


   
De bergruimte voor de steunplatvormen


   
De 4 panelen van de ruwbouw





En nu tijd voor wat detail.


Het bijgevoegde stickervel bevat een verscheidenheid aan waarschuwingsborden, evenals labels voor de bedieningshendels om aan te geven welke functies ze besturen.
Je vraagt je af waarom Lego geen bedrukking gebruikt zoals ze doen met zoveel andere toepassingen.





Last but not least, we hebben ook iets nodig voor de kraan om op te tillen, en we krijgen van Lego een heel huis erbij of, liever gezegd, we krijgen vier muursecties die aan elkaar passen om het frame van een klein gebouw te maken. 
Er zijn twee kettingen die handmatig aan elke wandsectie worden bevestigd, zodat deze aan de kraan kunnen gehaakt worden.




               
Voltooide kraan met huis met vier panelen..



De functies van de kraan.
Er zijn twee handmatige mechanische functies (stuur- en fake motor) en vijf gemotoriseerde (steunen, opbouw rotatie, giek omhoog / omlaag, giek uitschuiven / intrekken, haak omhoog / omlaag). 
Een indrukwekkende lijst maar, voor dergelijk model mag je natuurlijk niets minder verwachten. 

Alle gemotoriseerde functies worden aangedreven door 1 enkele L-motor, via drie afzonderlijke versnellingsbakken. 


Laten we de functies even in detail bekijken.

Het moment van testen is aangebroken. De versnellingsbakken zelf zijn van het type dat het eerst werd geïntroduceerd in de Rupskraan # 42042.
De motor draait slechts in één richting en de bewegingsrichting van de functies wordt geselecteerd door de betreffende hendel in beide richtingen te bewegen. Dit zorgt voor een zeer intuïtieve en handige besturingservaring. 
Een keuzeschakelaar (op de bovenbouw) kiest tussen de drie kraanfuncties aan de ene kant en, de steunen en bovenbouwrotatie aan de andere. 
(Dit zorgt ervoor dat de twee niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt en ook bedoeld als bescherming tegen overbelasting van de motor). 

Twee afzonderlijke selectors op het chassis regelen respectievelijk de steunens en de bovenbouwrotatie.




De andere keuzeschakelaar op de bovenbouw dient voor het heffen van de arm, de verlenging van de arm en, het omhoog brengen van de haak. Dit is een versnellingshendeldie schakelt in een dubbel H patroon zodat elke poort van de H er voor zorgt dat slechts één functie tegelijk kan worden uitgevoerd. Alle selectiehendels werken probleemloos en, de stickers geven duidelijk aan welke hendel wat doet.



De kraan rolt gemakkelijk en laat de V8-motor met een aangename snelheid draaien. Het is leuk om echte vierwielaandrijving te zien (met twee differentiëlen).
De vierwielbesturing bereikt een respectabel kleine draaicirkel. Het rotatiecentrum van de wielen bij het sturen is ver van het wiel zelf verplaatst, dankzij de manier waarop de portaalhubs worden gebruikt en bijgevolg kan de besturing niet echt worden gedraaid terwijl het voertuig stilstaat. Maar sturen in beweging werkt prima, en in de praktijk is het vrij gemakkelijk te manoeuvreren.









 


Nabeschouwingen over de gemotoriseerde functies. 
De steunen zijn sterk ingesteld en werken dus erg traag. Ze zijn niet in staat om het hele voertuig op te tillen maar, ze nemen een merkbare hoeveelheid gewicht van de wielen af ​​en zorgen voor extra stabiliteit.
Alle andere functies werken op een zeer fatsoenlijke snelheid, gezien de grootte en het gewicht van het model en, er is geen aanzienlijke belasting van de motor. 

Vooral de bovenbouwrotatie is een lust voor het oog. Er is slechts één as met een verticale speling tussen delen van de bovenbouw en de delen van het chassis eronder, maar, het model is zo stevig en goed ontworpen dat er geen kans is op wrijving of botsingen!

Wat betreft de kraan zelf die tilt de arm van bijna horizontaal naar bijna verticaal en, de lengte wanneer volledig uitgeschoven is verbluffend en meet bijna 1 meter. Twee glijdende katrollen zorgen ervoor dat de kabel die de haak draagt, netjes op zijn trommel kan spoelen. Al deze functies werken soepel, sterk en verrassend snel. 

Eén klein detail is dat je de kabel met haak eerst moet laten zakken alvorens de uitschuifbare balk te laten stijgen. In principe had dit automatisch kunnen gebeuren met behulp van een differentieel mechanisme zoals in een eerdere mobiele kraan, set # 8421.
De functies hebben geen automatische stop, dus bij het einde van een functie moet je deze manueel uitzetten. Dit is een goede ontwerpkeuze omdat het betekent dat het grootste deel van de aandrijftrein een laag koppel heeft.

In zekere zin is er niets nieuws in de functies, ze zijn allemaal eerder gezien in eerdere sets en er zijn geen volledig nieuwe mechanismen. Ze werken echter allemaal uitzonderlijk goed, een indrukwekkende prestatie in zo'n enorm model.

Als een maximale stresstest (binnen de grenzen van wat redelijkerwijs te verwachten is), probeerde ik de arm van de kraan op te heffen en te draaien vanuit de horizontale en volledig uitgeschoven positie, met een van de grotere muurdelen bevestigd.  Zelfs hier was de uitvoering bewonderenswaardig, met weinig teken van spanning.

Het is interessant om te vergelijken met een andere Technic-kolos, de graafmachine op wieltjes # 42055 van een paar jaar geleden. Die set was een mechanisch wonder met veel innovatieve functies, maar men had altijd het gevoel dat het maar net werkte - alles leek net op de limiet van wat LEGO-onderdelen konden. Dit gevoel heb je niet met de Rough Terrain Crane. De beweging van de functies voelt krachtig, robuust en zelfverzekerd.


Nabeschouwingen over de onderdelen

Misschien verrassend maar, deze set bevat geen nieuwe onderdelen. Er lijkt slechts één nieuwe kleur te zijn voor een bestaand onderdeel, maar het is een welkome aanvulling: het kwartcirkelvormige tandstangrek (#24121) in het zwart (8 stuks). Er zijn verschillende relatief nieuwe deelkleuren die ook in andere 2018-sets te vinden zijn.

Gezien de meer dan 4000 onderdelen die omgerekend amper 0,040 eurocent per onderdeeltje kosten is dit een set van grote waarde.
Het aantal onderdelen en de verscheidenheid aan stukken betekenen dat het op zichzelf als een behoorlijke Technic-collectie kan dienen!

De instructies worden geleverd in twee dikke boeken en het stickervel bevat een verscheidenheid aan waarschuwingsborden, evenals labels voor de bedieningshendels om aan te geven welke functies ze besturen. 







Conclusie
Het was een uitdaging en een plezier om deze set te bouwen. De moeilijkheidsgraad is hoog en het is steeds opletten geblazen. Een kleine onoplettendheid en je kan een deel terug afbreken.
Hoewel er niet echt nieuwe mechanismen zijn werken de functies in de praktijk allemaal heel goed. 
Het model is ENORM groot en, bovendien is het opmerkelijk solide, stijf en sterk. Het ziet er ook prachtig uit in zijn afgewerkte vorm en het heeft een echte speelwaarde. 

Een mooi item dat zeker aandacht vraagt van de aanwezige gasten.

In het onwaarschijnlijke geval dat je toch ontbrekende of beschadigde onderdelen zou hebben kan je terecht op de Lego website:

Lego Ontbrekende onderdelen
https://www.lego.com/nl-be/service/replacementparts



Bouw van de Heimachine #42082
Een heimachine is een apparaat dat heipalen de grond in kan slaan voor een paalfundering. Het proces wordt heien genoemd. 


De Lego® Technic Rough Terrain Crane #42082 is een 2-in-1 Lego® Technic-model en kan dus ook worden omgebouwd tot een mobiele heimachine met slaghamer.
Voor diegene die kiezen voor de bouw van deze heimachine kraan met klophamer heeft Lego® geen papieren instructie boek voorzien.

Instructies hiervoor dienen gedownload te worden in PDF via de Lego® website waar het eerste PDF boek 475 blz telt en het tweede 371 blz.
Hierdoor ben je verplicht om tijdens de bouw een tablet of notebook te bruiken om alle stappen te volgen omdat je moeilijk alle pagina's kan afdrukken.

De link vindt je op https://www.lego.com/nl-be/service/buildinginstructions.